موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

مرورى بر تازه هاى جهان کار

روزنامه شرق، شنبه 15 آذر 1382 

ترجمه لیلا کشوادی:

کره جنوبی و ترک کار زنان پس از ازدواج

بنابر گزارش موسسه کار کره جنوبی که اخیرا منتشر شده است، از هر 10 زن کارگر، 6 نفر پس از ازدواج کار خود را رها می کنند. همچنین کمتر از دو درصد زنان متأهل در پی یافتن شغل جدیدی هستند.

بنابر بررسی انجام شده در مورد 3245 زن، بیش از 58 درصد آنها پس از ازدواج کار خود را ترک می کنند و فقط 7/1 درصد زنانی که قبل از ازدواج بی کار بوده اند، پس از ازدواج در پی اشتغال برمی آیند. این گزارش نشان می دهد که زنان متأهل کمتر از نان مجرد تمایل به کار دارند. میزان اشتغال در بین زنان متأهل 4/16 درصد است، در حالی که 6/27 درصد زنان مجرد، مشغول کار هستند. هر چند، ثابت شده است که میزان سن ارتباط چندان با اشتغال زنان ندارد. میزان اشتغال زنان مجرد بین 25 تا 34 سال 8/34 درصد است، در حالی که این میزان در بین زنان متأهل در همان حیطه سنی 7/19 درصد است که تفاوت آنها 1/15 درصد است. همچنین تفاوت میزان اشتغال زنان در سنین بین 45 تا 54 سال در بین زنان متأهل و مجرد 7/2 درصد است. در این بین، زایمان و تولد کودک نیز نقش مهمی را در اشتغال زنان ایفا می کند. تقریبا نیمی از زنانی که قبل از زایمان شاغل هستند، پس از فارغ شدن، کار خود را رها می کنند، همچنین فقط 4/15 درصد زنانی که دارای فرزند هستند در صدد اشتغال برمی آیند. «کیم وو _ یانگ» استاد دانشگاه ملی در «کانگجو» که مدیریت این پژوهش را به عهده داشته است، می گوید: «تولد نوزاد همان تأثیر منفی را بر اشتغال دارد که ازدواج دارد. ما باید سیاست هایی اتخاذ کنیم تا مانع کاهش میزان اشتغال زنان پس از ازدواج و زایمان آنها شود.»

انگلیس و کار مفرط

اتحادیه تولیدکنندگان «امیکوس Amicus» اخیرا پژوهشی انجام داده که حاکی است، 19 درصد کارگران حین کار به قدری خسته می شوند که احساسات آنها نسبت به همسر، فرزند و سایر اعضای خانواده شان از بین می رود. این اتحادیه می گوید، ساعات کار طولانی بر فعالیت های اجتماعی و سرگرمی های شخصی افراد نیز تأثیری منفی دارد. این بررسی که در مورد بهداشت و ایمنی شغلی انجام شده، حاکی است که به کار مفرط بر تمام جنبه های زندگی خانوادگی موثر است. در این پژوهش یک سوم افراد مورد نظرسنجی گفتند که ساعات کاری طولانی بر روابط آنها با همسر و فرزندان خود موثر بوده است. دوسوم افراد نیز ساعات کاری طولانی را عامل عدم موفقیت خویش در انجام کارهای مربوط به خانه دانسته اند. « جان کیوگلی» دبیر این اتحادیه می گوید: «تأثیر وادار کردن افراد به کار بیشتر، همانند اثر یک رژیم غذایی حاوی هیدروکربورات های کم است، که نتایج فوری و مثبتی دارد» اما تأثیرات مخربی بر بهداشت کاری دارد. اعتصاب کارگران این اتحادیه در اعتراض به ساعات کاری طولانی نشان داد که نیروی کاری مدرن و این که از آنها خواسته می شود بیشتر از حد عادی کار کنند، چه تأثیرات مخربی بر بهداشت و ایمنی آنها داشته است... در این بررسی که در ماه سپتامبر انجام شد، از 3500 نفر در سراسر انگلیس نظرسنجی شده که400 نفر آنها از اسکاتلند بودند.

یونان و معضل کودکان کارگر

بنابر آمارهایی که سازمان بین المللی کار یا ILO اخیرا منتشر کرده است، حدود 60 هزار کودک دریونان مشغول کار هستند. یونان از جمله کشورهایی است که با مشکل مهم مبارزه با کودکان کارگر و استثمار کودکان مواجه است، کودکان و نوجوانان 5 تا 17 ساله ای در این کشور مشغول کار هستند، بسیاری از این کودکان در شهرهای بزرگ یونان گدایی می کنند که اغلب باندهای سازماندهی شده به مدیریت بزرگسالان آنها را استثمار کرده اند. به گزارش ILO حدود 185 میلیون کودک 5 تا 14 ساله و 58 میلیون نوجوان 15 تا 17 ساله در سراسر جهان مشغول کار هستند. «میرسنی زارب» نماینده پارلمان اروپا طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده است: یونان نیز از مسئله شرم آور استثمار کودکان در امان نمانده است.

برزیل و اقدامات سریع اشتغال زایی

«لوئیز مارینهو» رئیس اتحادیه کارگران برزیل یا TUC یک طرح فوری را برای افزایش ایجاد مشاغل تقدیم لولاداسیلوا، رئیس جمهور برزیل کرد.

«مارینهو» به خبرنگاران گفت: باید طی شش ماه اقدامات سریعی برای ایجاد یک میلیون شغل در بخش های نظافت اماکن، خدمات بهداشتی، و احداث ساختمان، اتخاذ کرد تا بتوان با وضعیت دشوار اقتصادی که کشور با آن مواجه شده است، مقابله کرد.

رهبر TUC گفت: رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سه ماه آخر سال 2003 که به کاهش بیکاری کمک خواهد کرد، تا پایان نیمه نخست 2004 محقق نخواهد شد. بنابر آمارهای رسمی، 13 درصد جمعیت در سن کار برزیل بی کار هستند، اما میزان بیکاری در منطقه سائوپولو، بزرگترین نقطه اقتصادی کشور، 20 درصد است «مارینهو» اعلام کرده است: دولت از پیشنهاد وی استقبال کرده است.

ویتنام و ژاپن و افزایش همکاری های اتحادیه ای

یکی از رهبران اتحادیه کارگری ویتنام اظهار کرده است: «اتحادیه های کارگری ویتنام و ژاپن باید با هم متحد شوند تا بتوانند در برابر جنگ و تأثیرات منفی جهانی شدن و نیز حفظ صلح و  آرامش و حمایت از حقوق کارگران مبارزه کنند.» «دو لاک نگو» معاون کنفدراسیون ملی کارگران ویتنام یا VGCL، در اجلاس نمایندگان ژاپن و ویتنام با حضور اعضای شورای ارتقا صلح و دولت ویتنام و شورای اتحادیه های کارگری ژاپن یا SOHYO سخنرانی کرد. طی این اجلاس دو طرف درمورد مسائل اجتماعی _ اقتصادی و علائق مشترک و امتیازها و نقائص جنبش اتحادیه کارگری صحبت و بحث کردند. SOHYO عضو کنفدراسیون معروف اتحادیه کارگری ژاپن Rengo است که از مقاومت مردم ویتنام در جنگ علیه آمریکا حمایت و بهVGCL در بازسازی ویتنام کمک کرد.
 

نظر شما