موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

نیازى به کشت خشخاش در ایران نیست

روزنامه شرق، شنبه 15 آذر 1382 

«نیازی به کشت خشخاش در کویر ایران برای رفع احتیاجات دارویی کشور نیست.»

سردار سرتیپ علی عبداللهی جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: «نیازی به کشت خشخاش نیست زیرا کشفیات نیروی انتظامی نیاز وزارت بهداشت در ساخت داروها را رفع می کند و با انجام کنترل و نظارت اخیر مواد مصرفی در اختیار کارخانجات داروسازی دارو قرار می گیرد.

وی با اشاره به انهدام دو باند قاچاق موادمخدر طی روزهای گذشته توسط ماموران مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی عنوان کرد: «گستره فعالیت یکی از این باندها از مرزهای شرق کشور تا غرب تهران بود که از طریق جعل اسناد، پلاک خودروهای سازمان ها و ارگان ها و برگه های ماموریت تقلبی، مواد را با جاسازی  های پیچیده به تهران منتقل می کردند که تمام افراد و تجهیزات این باند در محل های فعالیت های آنها دستگیر شدند.

به گفته وی، اعضای باند دوم، موادمخدر را در تانکرهای سیمان جاسازی و منتقل می کردند که ماموران با تاکتیک های پیشرفته و با استفاده از سگ های مواد یاب این باند را کشف و منهدم کردند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی کشور طی هشت ماه گذشته با به کارگیری تاکتیک ها، روش ها و تجهیزات پیشرفته با 43 درصد رشد در کشفیات نسبت به سال گذشته، موفق به کشف 131 تن انواع موادمخدر شده است.

وی افزود: کشفیات موادمخدر امسال سیر صعودی داشته به طوری که میزان کشفیات نیروی انتظامی در فروردین ماه امسال 10 الی 11 تن بوده است. اما در مهر ماه موفق به کشف 27 تن موادمخدر شده است که این میزان رشد در کشفیات موادمخدر در تاریخ مبارزه با موادمخدر کشور بی سابقه است.

عبداللهی تعداد گروه های منهدم شده قاچاق موادمخدر در طول 8 ماه گذشته را 982 گروه اعلام کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 700 باند قاچاق و توزیع موادمخدر در کشور متلاشی شد که امسال انهدام این باندها 23 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در این مدت در امر مبارزه با موادمخدر 248 هزار و 644 متهم را تحویل مراجع قضایی داده، گفت: از این تعداد 72 هزار و 921 نفر قاچاقچی و توزیع کننده موادمخدر و 175 هزار و 723 نفر هم اعتیاد به موادمخدر داشتند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، قرص های روانگردان و شادی بخش را تهدیدی در جامعه عنوان کرد و گفت: میزان کشفیات نیروی انتظامی بیانگر افزایش پدیده قرص های روانگردان در کشور است و بخشی از این قرص ها و داروها به طور رسمی در پوشش داروهای درمانی از مبادی رسمی و بخشی هم از طریق قاچاق، مسافران و مبادی غیررسمی وارد کشور می شود که بعضی از این داروها را افراد در قالب درمان از مراکز دارویی کشور تهیه می کنند. لذا این مراکز باید با هوشیاری بیشتری آن را در اختیار افراد قرار دهند ولی به طور کلی با توجه به گران قیمت بودن این داروها (15 تا 25 هزار تومان) بیشتر از سوی افراد مرفه در مجالس و پارتی ها استفاده می شود.

نظر شما