موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

مالیات براى درآمد شهردارى ها

روزنامه شرق، شنبه 15 آذر 1382 

 

شهرداری های سراسر دنیا وظیفه ارائه خدمات و امکانات مختلف زندگی شهری را به ساکنان مناطق تحت پوشش خود دارند، برای رسیدن به این هدف، این مراکز باید منابع مالی در اختیار داشته باشند تا امکان خدمات رسانی بهینه و توسعه نوع خدمات برای آنها فراهم شود. بسیاری از کشورها با دادن مالیات های متفاوت به شهرداری ها بخش زیادی از این درآمدها را تامین می کنند. این درآمدها نمی تواند جوابگوی هزینه های بالای شهرداری ها باشد به همین دلیل در اکثر مواقع دولت و نهادهای اجرایی کشورها به منظور تامین کسری درآمدی با تخصیص بودجه هایی به یاری این سازمان ها می آیند.«لیون» فرانسه از جمله چنین شهرهایی است، فرانسه در میان جامعه شناسان و کارشناسان امور شهری به داشتن شهرداری های کارآمد معروف است. در این کشور مردم موظفند از 28 فوریه هر سال پرداخت مالیات سالانه را آغاز کنند. این مالیات ها شامل مالیات (خانه، گاز، برق، آب)، مالیات هوا، مالیات بردرآمد و مالیات استفاده از وسایل نقلیه می شود.در فرانسه 55 شهرداری با گرفتن این مالیات ها وظیفه ارائه خدمات بهینه شهری از قبیل جاده های آسفالته، وسایل نقلیه جدید و به تعداد مورد نیاز، تعیین ساعات رفت و آمد به موقع خودروهای همگانی، پاکیزگی خیابان ها و کوچه ها، شست وشوی دیوارها، نصب تابلوهای آگهی به منظور تمیزی چهره شهر، قرار دادن تعداد مناسب کیوسک های تلفن و از این دست خدمات را بر عهده دارد.

آمریکا نیز از جمله کشورهایی است که با تخصیص منابع مالی برای ارائه خدمات شهری بهتر شهرداری ها را مجهز می کند، به همین منظور در سال 2004 میزان بودجه تخصیصی برای شهرداری ها را افزایش داده تا فعالیت این سازمان ها ارتقا یابد.آمریکا از درآمدهای مالیاتی این کشور در سال جاری 5/13 میلیون دلار به شهرداری ماساچوست کمک کرده تا از این میزان 3/4 میلیون دلار به پیشرفت و تجهیز پلیس، 4 میلیون دلار برای فعالیت های عمومی و 723 هزار دلار برای کارهای فرهنگی اختصاص یابد.

 

دبی نیز از کشورهایی است که بخشی از خدمات شهری از طریق دریافت مالیات های بسیار سنگین از ساکنان این امیرنشین تامین می شود. البته شرکت های معتبر و متعددی که در دبی مستقر هستند نیز از این امر مستثنی نیستند، شهرداری دبی نیز از محل این درآمدها مراکز درمانی رایگان دایر می کند. نکته مهم این است که تمام مراکز مختلف مانند بیمارستان ها، هتل ها و فروشگاه ها از طریق کامپیوتر به شهرداری متصل هستند و به راحتی مالیات های این مراکز تعیین شده و آنها ملزم به پرداخت هستند.شهرداری دبی نیز با استفاده از این منابع درآمدی توانسته 74 درصد بیش از کشورهای اروپایی به ساکنان خود خدمات شهری ارائه دهد و به نوعی در صدر جدول کشورهای موفق در امر خدمات رسانی شهری قرار گیرد.

چین از دیگر کشورهایی است که با وجود داشتن حکومت کمونیستی و بالاترین آمار جمعیت دنیا توانست از روش مناسب و درستی در امر فعالیت های خدمات رسانی شهری بهره جوید. از آنجایی که در اکثر مناطق چین مردم کشاورز هستند مالیات های دریافت شده صرف ارائه خدمات به کشاورزان می شود. بر طبق آخرین گزارش ها 45 درصد از مالیات های شهرداری ها در چین از طرف کشاورزان چینی تامین می شود.

منابع:
   Un.org _ Khalij.org _ Asia.com

 

نظر شما