موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

ایمان در کاخ سفید

روزنامه شرق، شنبه 15 آذر 1382 

مژگان ایلانلو: بیلی گراهام در زمان جنگ جهانی دوم نقش بسیار موثری در رادیو و تلویزیون محلی داشت و ساعت ها به انجام سخنرانی های مذهبی و ترویج تعالیم مسیح می پرداخت چنان که به استناد کتاب دایره المعارف ادیان جهان وابسته به موسسه مریام وبستر، سخنرانی های بیلی گراهام در روزهای جنگ و پس از آن یادآور سفرها و سخنرانی های پولس مقدس در زمان جنگ های صلیبی بوده است و می توان اسقف گراهام را بنیادگرایی تمام عیار و پرشور نامید. بیلی گراهام همواره نقش بسیار موثری در تبیین سیاست های دینی کاخ سفید داشته است و رابطه خوبی با روسای جمهور آمریکا. او نخستین بار در سال 1949 به دعوت ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا به کاخ سفید دعوت شد. از میان روسای جمهور آمریکا توماس جفرسن،  آبراهام لینکلن و آندریوجکسن هرگز وابستگی خود به هیچ دینی را رسما اعلام نکردند و کلینتون نیز به رغم عضویت در کلیسای متدیست ها، اجازه فعالیت و نفوذ به رهبران این کلیسا در کاخ سفید را نمی داد. در سال 1996 کنگره آمریکا مدال طلایی خود را برای یک عمر تلاش برای ترویج اعتقادات دینی در میان روسای جمهور آمریکا و حراست از این کشور در برابر هجوم اندیشه های کمونیستی را به بیلی گراهام داد. فرانکلین گراهام فرزند بیلی گراهام اکنون یکی از مشاوران برجسته و با نفوذ جورج بوش است. کسی که پس از حوادث یازدهم سپتامبر سه بار به علت توهین به مسلمانان در سخنرانی های خود، مجبور به عذرخواهی شده است.

آرماگدن (Armageddon) یا اندیشه مبارزه نهایی میان خیر و شر یکی از بنیادی ترین باورهایی است که در دهه  های اخیر و به ویژه پس از روی کار آمدن جورج بوش و نفوذ رهبران دینی در کاخ سفید، به وسیله رهبران کلیسای متدیست در آمریکا و نیز هم پیمانان آنها در شاخه کلیسای انجیلی وباپتیست های جنوبی به شدت تقویت شده است. براساس این باور دینی مبارزه نهایی میان خیر و شر که منجر به ظهور مجدد عیسی مسیح خواهد شد در اسرائیل کنونی و در منطقه اورشلیم روی خواهد داد و زمینه های فراهم شدن این حادثه جنگ اعراب با اسرائیل و بازگشت همه یهودیان به اورشلیم است. اسقف جری فالول مشاور ارشد جورج بوش در امور مذهبی و یکی از رهبران بانفوذ کلیسای انجیلی در آمریکا در مصاحبه  ای با CNN در تاریخ بیست و یکم نوامبر سال 1982، رسما اعلام کرد که به اعتقاد پیروان کلیسای انجیلی، برای ظهور دوباره مسیح باید زمینه بازگشت مجدد یهودیان به اسرائیل را فراهم کرد. چرا که یهودیان اسرائیل همان قوم برگزیده خداوند هستند. وی همچنین پس از پیروزی در عراق با راه اندازی یک مرکز تبشیری مسیحی در بغداد به نام مرکز سامارتینی، در مصاحبه ای با بیلیف نت در تاریخ بیستم سپتامبر سال جاری گفت که اکنون تبلیغ مسیحیت در میان مردم عراق و افغانستان از نان و دارو برای آنها واجب تر است.

 

دکتر ریاض جارجور، دبیر شورای کلیساهای خاورمیانه در اعتراض به رفتارهای دینی کاخ سفید در یک سخنرانی در تاریخ نهم آوریل سال دو هزار و سه در لبنان گفت: ایدئولوژی بنیادگرایی مسیحی به وضوح در بدنه کاخ سفید و پنتاگون مشاهده می شود و این اندیشه ها برخاسته از مسیونری بین المللی مسیحی است که به تازگی پدید آمده و بسیار خطرناک است. او همچنین فالول را بنیانگذار رادیکالیسم مسیحی نامید و گفت که سیاست مذهبی بوش، جهان مسیحیت را نابود خواهد کرد . نشریه گلوبالیست گلوبال نیز در تاریخ بیست و سوم مارس گذشته با انتشار مطلبی تحت عنوان جنگ مقدس بوش نوشت، در واقع می توان بوش را سمبل تولد دوباره جان داربی (1882-1800)، بینانگذار بنیادگرایی مسیحی در دوران جدید و نیز ارائه کننده تئوری ضرورت بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین و آماده سازی زمینه های ظهور مسیح دانست.این نشریه می نویسد: جورج بوش بدون شک یک دیندار مسیحی است که اکنون کنترل کاخ سفید را در دست گرفته است و قوانین دینی در آمریکا را به قرن 16 میلادی بازگردانده است. سیاستی که اساس آن بر به خدمت گرفتن حکومت برای دفع شیطان و برقراری عدالت الهی است. موسسه بین الادیانی آلیانس آمریکا نیز با انتشار یک بیانیه رسمی در تاریخ یازدهم فوریه سال جاری از جورج بوش خواست تا علاقه مندی خود به اعتقادات مذهبی و بازی کردن نقش یک رهبر روحانی را کاهش دهد و به جای آن به این مسئله فکر کند که او رئیس جمهور کشوری است که سال ها تلاش کرده تا چهره پلورالیستی خود را به جهانیان ثابت کند و بوش با عملکرد خود این دورنمای تمدنی آمریکا را ویران خواهد کرد.
 

نظر شما