موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

وب گردى مالى - بازارى که دوستش دارم

روزنامه شرق، یکشنبه 16 آذر 1382 

فرزاد زمانى: «این همه نگرانی برای چیست. فقط کمی شرایط عوض شده است. تنها یک موضوع را در نظر بگیرید که چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه بخواهند و چه نخواهند آینده اقتصاد ایران با توسعه بازار سرمایه امکان پذیر است و شاید تصمیمات یا بحران هایی برای چند روز یا هفته یا یکی دو ماه بازار را متوقف کند اما دوباره سرحال تر از گذشته برخواهد خاست. هدف ما کسب سود از بازار است و با توجه به ریسک بازار و بازارهای رقیب و تورم سالیانه باید حداقل 50 درصد سالیانه بازدهی داشته باشیم که این هدف سالیانه ما است اگر 2 هفته ای نرسیدیم 3-2 ماه صبر می کنیم و اگر شرایط را عوض کردند سهم های قابل رشد را خریده و تا پایان سال صبر می کنیم فقط باید حوصله به خرج داد و منتظر فرصت ها بود چون هر تصمیم مدیران بازار یا بحران ها دردل خود فرصت های طلایی را به   همراه دارد. فقط این را مدنظر داشته باشید بازار سرمایه ایران اجبارا باید رو به رشد باشد.» این را یکی از سهامداران حرفه ای می گفت! کجا یادم نیست، ولی حرف پسندیده ای است. این روزها آنقدر تحولات و کش و قوس بازار زیاد است که گاهی فکر می کنم به اندازه چند سال اتفاقات متفاوت را از سر گذرانده ایم! خدا به همه ما صبر بی پایان عنایت بفرماید!

در خبرها آمده بود که: با آغاز دور جدید فعالیت سازمان خصوصی سازی از ابتدای پائیز، 114 میلیون برگ سهام در ماشین بورس اوراق بهادار آماده عرضه و فروش است. امسال 1000 میلیارد تومان سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واگذار می شود. پیش بینی می شود تا پایان امسال سازمان خصوصی سازی بتواند 80 درصد از اهداف بودجه ای خود را از محل فروش سهام شرکت های دولتی محقق کند. سازمان خصوصی سازی به طور کامل آماده عرضه سهام بوده و درصورت مهیا شدن شرایط کلی اقتصاد کشور 950 میلیارد تومان سهم را آماده واگذاری خواهد کرد. سهام قابل واگذاری دولت را شامل سهام خرد و بلوک بوده و این سهام با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه با قیمت کاملا عادلانه به مردم واگذار خواهد شد. در مورد فروش نرفتن سهام دولتی با توجه به عرضه  آن وجود ندارد چرا که سودآوری بالای این شرکت ها در فروش رفتن آن هیچ گونه تردیدی باقی نخواهد گذاشت.

شورای بورس نیز در حال تنظیم آئین نامه ای مبنی بر جلوگیری از معامله سهام توسط صاحبان اطلاعات نهانی (Information Insiders) است. مدیرعامل سازمان خصوصی سازی طی بخشنامه ای کارمندان سازمان را از خرید و فروش سهام شرکتها برحذر داشت. همچنین میزان دارایی این کارمندان باید به سازمان خصوصی سازی اعلام شود. 120 میلیارد تومان سهام شرکت ملی پتروشیمی در قالب 65 میلیون برگه سهام از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار می شود. همچنین 100 میلیارد تومان سهام برخی از شرکتهای وزارت نیرو و 440 میلیارد تومان مربوط به سه شرکت صنعت دریایی ایران، تراکتورسازی ایران و ماشین سازی اراک از طریق این سازمان واگذار می شود. این مقام آگاه افزود: هم اکنون 114 میلیون برگ سهام در ماشین بورس اوراق بهادار آماده عرضه و فروش است. برگه های سهام در قالب بلوک های مدیریتی (سبد سهام) و در شکل سه بلوک بالای 30 درصد سهام شرکتها واگذار می شود لذا افراد با خریدن یک بلوک سهام می توانند مدیریت آن شرکتها را به دست گیرند.

جامعه حسابداران رسمی در مورد قیمت گذاری سهام 160 شرکت دولتی، که عمدتا خدماتی و مشاوره ای هستند بررسی فنی می کنند. در این زمینه 46 موسسه حسابرسی تا اواسط آذرماه سال جاری تکلیف این 160 شرکت دولتی را مشخص می کنند. هنوز مشارکت خارجی ها در بورس در دست بررسی است و تاکنون چندین سفارش خارجی برای خرید سهام به دولت پیشنهاد شده است که ظاهرا رقمی بالغ بر چندین میلیارد دلار می شود که مقرر گردیده برای سال اول 3 میلیارد دلار وارد چرخه معاملات سهام گردد. مشکل اصلی خصوصی سازی در ایران نبود اراده دولتی کافی و بخش خصوصی توانمند برای جذب فعالیت های اقتصادی است. به نظر می رسد که سازمان خصوصی سازی تلاشهای گسترده ای در زمینه ایجاد و تقویت بخش خصوصی صورت داده اما در بخش های دولتی شرایط مناسبی برای توسعه بخش خصوصی مشاهده نمی شود.دولت تدابیر کافی برای گسترش خصوصی سازی و توانمند کردن آن ندارد وحتی مقاومتهای شدیدی از سوی بسیاری از شرکتها و نهادها برای واگذاری صورت می گیرد که این مسئله ابعادی فراتر از مسائل اقتصادی دارد.

از سوی دیگر در کشور بخش خصوصی و فعال برای جذب فعالیت های اقتصاد دولتی وجود ندارد، زیرا در شرایط کنونی ریسک پذیری به هزینه های بالا نیاز دارد که بتواند پروژه های کم بازده و دیر بازده را عملیاتی و سود آور کند. نقش نظارتی دولت در جلوگیری از شرایط دشوار و نابهنجاری های اقتصادی مهم ارزیابی می شود و اگر بپذیریم که خصوصی سازی یک هدف اجتناب ناپذیر است زمانی موفق خواهیم بود که پیش  شرط های آن فراهم شود در غیر این صورت باید با آثار نامطلوب آن مانند تورم رو به رو شویم.

 

نظر شما