موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

واکنش تند مجامع اروپایی به تولید سلولهای بنیادی جنینی

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - ۱۵ شوال ۱۴۲۴ - ۱۰ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه نیکی محجوب: دولت کانادا به تازگی درصدد تصویب قانونی برای ممانعت از ادامه تحقیقات برای تولید جنین به طریقه پیوند سلولی است. از مشکلات موجود بر سر تصویب این قانون اعلام ابقای نخست وزیر «جان کرتین» یکی از مدافعان تولید سلول های بنیادی جنینی تا فوریه سال آینده است.گفته می شود جان کرتین در فوریه آینده جای خود را به پاول وارتین یکی از مخالفان لیبرال این آزمایشات خواهد داد ودر این صورت بحث در مورد این موضوع تا زمان برگزاری یک انتخابات رسمی به تعویق می افتد.

این لیبرالیست مخالف می گوید: این موضوع برای من بسیار هولناک است که ما در مورد به وجود آوردن مصنوعی انسان تا عرصه تصمیم گیری پیش رفته ایم.

در ادامه در صورت تصویب این قانون خریداری اسپرم و تخمک نیز غیرقانونی به شمار رفته و قانونگذاران در تلاشند تا سرعت سریع تحقیقات درباره تولید آزمایشگاهی جنین را متوقف کنند. در همین رابطه الزابو نویسنده کتابی درباره پیوندهای جنینی می گوید: به واسطه نحوه تعریف بارداری مصنوعی در لایحه حتی با تصویب این لایحه ممانعتی بر سر راه تحقیقات به وجود نخواهد آمد.

تحقیق و بررسی در مورد روش تولید سلول های بنیادی جنینی در محافل مختلف و کشورهای متعدد انعکاس های متفاوتی را در برداشته است چنان چه در خلال مذاکرات اخیر در کمیسیون اروپا دستور بررسی مجدد نحوه آزمایشات و جزییات استفاده از پیوندهای جنینی در دستور کار قرار گرفته است.براساس نتیجه این بررسی ها تهیه سلول های جنینی و استفاده از آنها در قوانین کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، یونان، هلند، سوئد، انگلیس آمریکا تصویب شده در حالی که این روش هنوز با قوانین اتریش، آلمان، فرانسه، ایرلند و اسپانیا مغایرت دارد و کشورهای ایتالیا، لوکزامبورگ و پرتغال در حال حاضر قانون صریحی در این رابطه ندارند.درهمین حال انجمن های مذهبی _ اخلاقی در قبال این مسئله واکنش های مختلفی نشان داده  اند. این کشورها در حال تغییر یا تصویب قوانین خاص در رابطه با این مسئله هستند. به عنوان مثال در ایتالیا در حال حاضر لایحه پیشنهادی در حال ارجاع به مجلس این کشور است که در آن لایحه هر گونه پیوند جنینی، استفاده از سلول های جنینی، تغییر در رفتار سلول های جنینی و تحقیق در این زمینه به کلی منع شده است.این در حالی است که اسپانیا تا چند روز آینده در این خصوص قانونی را به تصویب می رساند که براساس آن انجام هر گونه آزمایش، تحقیق بر این سلول ها آزاد اعلام خواهد شد.همچنین در سوئد دستور بازبینی قوانین و رعایت اصول اخلاقی در آن صادر شده و در عین حال آزمایشات علمی در این زمینه ممنوع شده است.در همین حال در جلسه ای در دانشگاه برلین آلمان «زایپرس» یکی از اساتید این دانشگاه گفت این روش در آلمان قانونی است اما مسئله اصلی نوع استفاده آن است که در قانون تنها در شرایط ضروری واجب به شمار آمده است.برخی از سیاستمداران و اعضای کلیسای این کشور با استفاده از این روش مخالف هستند. ماریا بوهنر سخنگوی حزب دموکراتیک مسیحی در مجلس به دولت این کشور اخطار داد که باید در قوانین موجود تجدید نظر شود.آمریکا نیز از دیگر کشورهایی است که با وجود رای مثبت سنا هنوز در بسیاری از ایالت ها این روش مورد قبول قرار نگرفته است. در حال حاضر دو انستیتو در ایالت های ماساچوست و نیویورک در حال انجام آزمایش های مختلف بر این روش هستند اما در همین حال بسیاری از مبلغان مذهبی و کارشناسان اجتماعی و سیاسی این عمل را یک حرکت نادرست دانسته و آن را عامل تخریب بشریت می دانند در حالی که مدافعان این روش آن را کلیدی برای حفاظت بشریت در مقابل بیماری های گوناگون چون پارکینسون، آلزایمر، بیماری قلبی و ... دانسته  اند.

آنچه به طور مسلم از این فراز و فرودها برداشت می شود این است که سال ۲۰۰۴ سال بحث های اخلاقی در این زمینه و بازبینی های بیشتر بر روی اخلاقی یا غیراخلاقی بودن این آزمایشات است.

نظر شما