موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

بازتاب خصوصی سازی ایران

روزنامه شرق پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - ۱۶ شوال ۱۴۲۴ - ۱۱ دسامبر ۲۰۰۳

سیپنا: خبرگزاری معتبر «رویتر» روز گذشته با انتشار گزارشی، به تشریح و تحلیل بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی سازی ایران، پرداخت. به نوشته این خبرگزاری، روند خصوصی سازی در ایران، شتاب بیشتری گرفته است.«رویتر» گزارش داد؛ ایران در حرکتی مهم به سوی کاهش کنترل دولت بر صنایع، یک کارخانه تولید سیمان را در مزایده ای عمومی به فروش گذاشت اگر چه، خریدار این کارخانه یک شرکت سهامی عام دیگر بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر، روز شنبه یکی از مسئولان سازمان خصوصی سازی به خبرنگار رویتر گفت: کارخانه سیمان آبیک با پیشنهاد ۲۴۸ میلیون دلاری برای خرید ۹۶ درصد سهام کارخانه سیمان خوزستان کلیه رقیبان خود را کنار زد.این مقام مسئول اظهار داشت؛ این فروش، بزرگ ترین فروش سهام یک شرکت توسط دولت در جریان خصوصی سازی بوده است.مانند بسیاری از مزایده های دیگر در سال های اخیر، خریدار این کارخانه نیز یک شرکت سهامی عام است که البته سرمایه خود را به طور مستقیم از خزانه دولت تأمین نمی کند.

کارخانه سیمان آبیک، دو هزارو ۶۰ میلیارد ریال برای خرید «سیمان خوزستان» پرداخت کرد. این درحالی است که قیمت پایه آن، هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال برآورد شده بود. این کارخانه یکی از شرکت های تابعه سیمان فارس و خوزستان است در حالی که۵۰ درصد سهام سیمان فارس و خوزستان نیز، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی بیش از یک سوم تولید سیمان را در ایران تحت کنترل خود دارد. ایران با تولید ۳۰ میلیون تن در سال، بزرگ ترین تولیدکننده سیمان خاورمیانه به شمار می آید.

«سعید لیلاز» یکی از کارشناسان اقتصادی به رویتر گفت: «چنین فروشی یک خصوصی سازی واقعی به شمار نمی آید. ولی باید در نظر داشت که ایران هم کشوری مانند آلمان نیست که شرکت های دولتی مستقیماً توسط بخش خصوصی خریداری شوند. ما در خصوصی سازی شرکت های دولتی در ایران به واسطه هایی مانند شرکت های سهامی عام نیازمندیم که سهامشان در بازار سهام خرید و فروش شود.»

بر اساس گزارش «مرکز تحلیل اخبار خصوصی سازی ایران» روز چهارشنبه قیمت سهام فارس و خوزستان در بورس تهران بدون تغییر باقی ماند زیرا نتیجه مزایده پس از تعطیلی بورس اعلام شد. روز پنجشنبه نیز بورس تهران تعطیل بود. اما قیمت سهام شرکت های عمده تولیدکننده سیمان، روز شنبه با افزایش قابل توجهی مواجه شد.کارشناسان دلیل این رشد ناگهانی را رقابت ایجاد شده در جریان بزرگ ترین مزایده خصوصی سازی ایران، اعلام کردند. در حال حاضر فقط پنج درصد صنعت سیمان ایران در کنترل بخش خصوصی است. عمده سهام این صنعت نیز در اختیار دولت یا شرکت های سهامی عام است.

لیلاز گفت: «دولت در تلاش است به تدریج سهام بیشتری از شرکت های سهامی عام را از طریق بورس تهران به بخش خصوصی واگذار کند.»

یک مقام آگاه نیز گفت: «نتیجه مزایده روز چهارشنبه نشانگر ادغام شرکت های سیمانی در بخش سیمان ایران است. به اعتقاد وی این ادغام در نوع خود بسیار بزرگ بود.»

برآوردها نشان می دهد، سیمان آبیک با تولید روزانه ۷۵۰۰ تن سیمان، بزرگ ترین کارخانه تولید سیمان در ایران است.در سال های اخیر بخش ساخت و ساز اقتصاد ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و تحلیل گران معتقدند به دلیل رشد تقاضا در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان که در حال بازسازی های وسیع پس از جنگ هستند وضعیت شرکت های ایرانی روبه بهبود است.

دولت ایران مصمم است ظرفیت تولید سیمان را تا دهه آینده به دو برابر افزایش دهد.در همین حال، آمارها نشان می دهد، تاکنون ۲۸ درصد از برنامه های خصوصی سازی مربوط به سال مالی جاری عملی شده اند و همچنین قرار است در ماه مارس ۲۰۰۴ دولت یک میلیارد دلار سهام را به بخش خصوصی واگذار کند.مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی گفت: «مزایده روز چهارشنبه ما را نسبت به فروش های بعدی و پیشنهاد قیمت های دریافتی خوشبین کرد.»

نظر شما