موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

میعادگاه بیماران و پزشکان

روزنامه شرق پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - ۱۶ شوال ۱۴۲۴ - ۱۱ دسامبر ۲۰۰۳

همه ساله در شهر دوسلدورف آلمان یک نمایشگاه بین المللی برای معرفی تازه های تکنیک مورد نیاز علم پزشکی برگزار می شود. در این نمایشگاه که MEDICA نام دارد، می توان آدم آهنی های قادر به انجام عمل های جراحی، مونیتورهای متفاوت و دستگاه های سونوگراف مختلف و غیره را مشاهده کرد. خلاصه تمامی آنچه که نشانگر تکنولوژی پیشرفته در زمینه علم پزشکی است. در میان تمامی این نوآوری ها  کارهای تکاملی جدیدی را می توان دید که، شاید آنچنان هم غوغا برانگیز نیستند اما، زندگی را بر پزشکان و بیماران آنها آسان تر می کنند.

در فیلم های ماجراهای بیمارستانی، این دستگاه یک وسیله مورد علاقه است. دستگاه شوک الکترونیکی که به وسیله آن پزشکان بخش اورژانس در صورت از کار افتادن قلب بیمار، آن را مورد استفاده قرار می دهند. این دستگاه نه تنها در بیمارستان ها، حال چه در تلویزیون و چه در واقعیت، در جاهای دیگر نیز به کار گرفته می شود. برای مثال بایستی از شرکت های هواپیمایی نام ببریم که، هر چه بیشتر، هواپیماهای خود را به این دستگاه مجهز می سازند و این دلیلی مشخص دارد. تنها در کشور آلمان، هر سال بیش از۱۳۰ هزار نفر به خاطر از کار افتادن ناگهانی قلب خود، جان می سپارند و اغلب آنها در خانه. به همین دلیل، صحیح به نظر می رسد که یک شرکت تولیدکننده سیستم های پزشکی، دستگاه شوک الکتریکی برای استفاده خانگی را، در نمایشگاه مدیکا ارائه می دهد. این دستگاه که HeartStar نام دارد، یک ویژگی خاص دارد، یعنی می تواند با استفاده کننده، صحبت کند. بنابراین به طور مثال اگر ناگهان همسر شما دچار سکته قلبی می شود، شما می توانید HeartStar را از کمد بیرون بیاورید و با فشار دادن یک دکمه، این دستگاه به شما می گوید که، چه کار باید انجام دهید. به عبارتی این که شما الکترودها را چگونه و کجا متصل کنید و چگونه شوک الکترونیکی را به وجود بیاورید و اگر این عمل مؤثر نیفتد، دستگاه مزبور به شما می گوید که، چگونه باید ماساژ قلب و ریه انجام گیرد.با این وجود، گذراندن یک دوره یادگیری کمک های اولیه، ضروری است، پیش از اینکه، چنین دستگاهی خریداری شود. دستگاه جالب دیگری نیز، برای تعیین میزان قند خون وجود دارد. طرز کار با این دستگاه که به بزرگی یک کیف پول توجیبی است، به گفته میشائیل هگه من از شرکت Care Diagnostica این طور توصیف می شود: «سرانگشت خود را با سوزن مخصوص سوراخ کرده و به وسیله یک لوله موئین قطره ای خون را برای انجام آنالیز جمع آوری می کنید. دکمه استارت را فشار دهید، به این ترتیب، این دستگاه میزان لازم خون را به درون بخش مربوطه کشیده و به آزمایش آن می پردازد. با دور کردن لوله موئین، می توان میزان قند خون را بر روی این دستگاه خواند.»این دستگاه برای پزشکان و پرستاران مزیت های بسیار دارد. اندازه گیری میزان قند خون بیمار، توسط این دستگاه بسیار دقیق تر از محاسبه این رقم به روش های قدیمی است. به علاوه این دستگاه به صورت اتوماتیک، نتایج خود را برای پزشک ثبت می کند.

یک دستگاه مدرن دیگر که در نمایشگاه مدیکا معرفی می  شود، دستگاهی است که، بدون عمل سانتریفوژ، می تواند، خون را به اجزای تشکیل دهنده آن تفکیک کند. در اینجا تنها نیروی ثقل برای جداسازی اجزای خون به کار گرفته شده است. این دستگاه از یک میله فلزی، یک سیلندر پر شده از رشته های پلاستیکی و چندین کیسه برای خون تشکیل شده است. مخترع این دستگاه پروفسور گرهاردهایم درباره کار این دستگاه توضیح می دهد: «ما اینجا یک دسته از رشته های پلاستیکی را داریم که، به منزله قلب سیستم هستند. تقریباً تعداد ۶۵۰ رشته به این ترتیب قرار گرفته اند. تصور کنید، مثل لوله های کوچک با یک فیلتر. فشار درونی این لوله های کوچک، بیشتر از فشار بیرونی است. به این ترتیب، سبک ترین بخش خون خارج می شود، یعنی پلاسما که در بخش زیرین دستگاه جمع آوری می شود، بخش سنگین تر یعنی گلبول های سرخ وارد بخش بالایی می شوند.»

کار جداسازی پلاسما از گلبول ها، تقریباً یک ساعت طول می کشد. این شیوه به ویژه زمانی مزایای بسیار دارد که، افراد برای استفاده شخصی، خون خود را اهدا می کنند. این دستگاه ها می توانند در بیمارستان های کوچک نیز، به کار گرفته شوند. پروفسور گرهاردهایم می افزاید، به این ترتیب این دستگاه ها می توانند در کشورهای در حال توسعه، که از تکنولوژی دستگاه های پزشکی پیشرفته برخوردار نیستند نیز، به ویژه به سادگی مورد استفاده قرار گیرند.

DW-WORLD.DE

نظر شما