موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

شکاف در چپ های آمریکا

روزنامه شرق پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - ۱۶ شوال ۱۴۲۴ - ۱۱ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه بهمن دارالشفایی: رالف نادر که کاندیداتوری اش در انتخابات سال ۲۰۰۰ باعث شکستن رأی دموکرات ها شد، به طور جدی در حال بررسی جوانب امر برای شرکت کردن در انتخابات سال آینده است. مدیر برنامه های او گفته او در حال تصمیم گیری است.کاندیدا شدن نادر بار دیگر بحث درباره کاندیداهای «حزب سوم» در آمریکا را داغ می کند. همچنین بار دیگر این سئوال را پیش می کشد که چپ های آمریکا در رقابت های انتخاباتی باید چه کار کنند؟ او طی چند هفته آینده تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت ولی به نظر می رسد او در نهایت تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد.کاندیدا شدن نادر در انتخابات سال ۲۰۰۰ هنوز هم موضوع بحث های جدی میان چپ های آمریکاست. بسیاری از دموکرات ها و بعضی از چهره های سیاسی مستقل از نادر به خاطر ثبت نام در انتخابات در آخرین لحظات انتقاد می کنند. آنها می گویند آرای او در ایالت فلوریدا بسیار بیشتراز ۵۳۷ رأی اختلاف بوش و ال گور بود و آن طور که دموکرات ها می گویند نادر با این کار خود به بوش فرصت داد که بر ال گور پیروز شود.

طرفداران نادر همواره بر این نکته تاکید می کنند که رأی دهندگان به طبیعت انتخابات آگاهند و کسانی که به نادر رأی دادند، در هر صورت به کاندیداهای حزب دموکرات رأی نمی دادند. آنها می گویند ستاد غیرفعال ال گور، استیل خشک او و سیاست های غیرپیشرواش باعث شکست او شدند.ترزا آماتو که در سال ۲۰۰۰ مدیر ستاد نادر بود دیروز گفت که نادر یک کمیته مشورتی تشکیل داده تا به او در بررسی جوانب امر کمک کنند. آماتو گفت ممکن است نادر به عنوان کاندیدای حزب سبز معرفی شود. (همان اتفاقی که در سال ۲۰۰۰ افتاد) شاید هم به عنوان یک کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات شود.

«او همه امکان ها را بررسی خواهد کرد.»

سبزها هنوز کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نکرده اند ولی بسیاری از اعضای این حزب به نادر فشار می آورند که وارد رقابت شود. گرگ گریت رئیس حزب دیروز گفت: نادر هنوز به ما اعلام نکرده که آیا حاضر به این کار خواهد بود یا نه.

گریت گفت: «بسیاری از اعضای حزب سبز دوست دارند او وارد رقابت شود ولی حداقل تعدادی از اعضای حزب هم هستند که دوست ندارند او کاندیدا شود. آیا نادر کاندیدای ما خواهد بود؟ جواب این است: نمی دانیم.»نظرسنجی های اخیر نشان می دهد ۲۳ درصد رأی دهندگان فکر می کنند نادر باید کاندیدا شود. سبزها ۳۰۰ هزار رأی دهنده ثبت شده دارند که به آنها اجازه می دهد در ۲۰ ایالت کاندیدایشان را به رأی بگذارند. اما به نظر می رسد قدرت واقعی آنها ۵۰۰ هزار رأی دهنده باشد. در سطح کشور بیش از ۲۰۰ مقام انتخابی عضو حزب سبز هستند. البته بیشتر آنها در موقعیت های پایین تر قرار دارند.تا به حال چند نفر از اعضای حزب سبز آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده اند. یکی از آنها پیتر کامه هو است.اما به نظر می رسد اگر نادر تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد، انتخاب اول حزب خواهد بود. کامه هو که در انتخابات فرمانداری کالیفرنیا در ماه اکتبر شرکت کرده بود، دیروز به جمع کسانی پیوست که نادر را به شرکت در انتخابات تشویق می کنند. او گفت تشویق نادربه شرکت نکردن در انتخابات «توهین» به رأی دهندگان است. کامه هو که از فعالان مشهور حقوق اجتماعی در آمریکاست و در راهپیمایی بزرگ جنبش حقوق مدنی در کنار مارتین لوترکینگ بوده، می گوید: «ما در این توطئه ضدرأی دهندگان شرکت نخواهیم کرد. فعالیت ضد نادر، فعالیت ضد دموکراسی است. آنها می خواهند رأی دهندگان هیچ انتخابی نداشته باشند. من یکی از قوی ترین حمایت کنندگان نادر هستم و همه فعالیت های علیه او را کاملاً توهین آمیز می دانم.»

انتخاب

کامه هو گفت ۹۹ درصد رأی دهندگان می دانستند که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده نخواهد شد و کاملاً آگاه بودند که رأی آنها در یک رقابت فشرده چه تاثیری خواهد داشت. کامه هو گفت این مهم است که آنها در مسائلی مانند قانون میهن پرستی، حق انتخاب داشته باشند. این قانون به اف بی آی اجازه می دهد آمریکایی هایی را که به داشتن ارتباط با تروریسم مظنونند، مورد مراقبت گسترده  قرار دهد. حزب سبز با این قانون مخالفت کرد. ولی لیبرال دموکرات ها از آن پشتیبانی کردند. کامه هو می گوید این قانون، «غیرقانونی» و مخالف قانون اساسی است.

سران حزب دموکرات از هم اکنون نگرانی خود را از کاندیداتوری نادر اعلام کرده اند. باب مالهالند یکی از استراتژیست های رده بالای حزب دموکرات دیروز گفت: «بوش می خواهد که نادر کاندیدا شود و من فکر می کنم نادر کاندیدا خواهد شد.» او گفت جمهوریخواهان می خواهند که رأی چپ را بشکنند. مالهالند نیز مانند بسیاری از دموکرات ها شدیداً از نادر انتقاد می کند. «من خیلی کم از نادر حرفی در انتقاد از دولت بوش می شنوم. او بیشتر وقتش را صرف حمله به دموکرات ها می کند.»بحث در میان چپ ها بسیار شدید است. تیم رابینز هنرپیشه معروف آمریکایی و یکی از رهبران فعالیت های ضدجنگ از زمان انتخابات قبل در همه سخنرانی هایش از نادر حمایت کرده است. او اخیراً از این حمایت های خود دفاع کرده است.

تفرقه

دیگران از او خواسته اند که کاندیدا نشود. رونی داگر نوامبر سال گذشته در مقاله ای که در هفته نامه چپگرای نیشن چاپ شد و عنوان آن «رالف! شرکت نکن» بود، نوشت: «ما نمی توانیم یک شکاف دیگر در آرایمان را تحمل می کنیم، شکافی که به انتخاب بوش در سال ۲۰۰۴ منجر خواهد شد. اگر ما دوباره رأی هایمان را بین کاندیدای حزب دموکرات و رالف نادر تقسیم کنیم، به احتمال بسیار زیاد باعث انتخاب شدن بوش می شویم.»دراگر با تاکید بر مسئله آزادی های مدنی می گوید که دوره ریاست جمهوری بوش «بدتر از آنی بود که ما تصور می کردیم.» او می گوید انتخابات سال ۲۰۰۴ «یک انتخابات دیگر نیست، بلکه بحرانی است که زمان و امکان هرگونه مانور را از ما خواهد گرفت». دراگر که شخصاً از نادر خواسته در انتخابات شرکت نکند، می گوید نتایج یک نظرسنجی که درسال ۲۰۰۰ چاپ شده نشان می دهد کاندیدا شدن نادر حدود ۷۵۰ هزار رأی به ال گور ضربه زده است.

منبع: گاردین
 

نظر شما