داگ لیمان
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

داگ لیمان

داگ لیمان یک کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس آمریکایی است. او بیشتر برای کارگردانی فیلم های اکشن علمی تخیلی شناخته می شود، مانند "آقا و خانم اسمیت" (۲۰۰۵)، "لبه فردا" (۲۰۱۴) و "آلیاکسا" (۲۰۲۲).

لیمان در سال ۱۹۶۵ در کالیفرنیا به دنیا آمد. او در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرد و در آنجا در رشته فیلمسازی تحصیل کرد. پس از فارغ التحصیلی، لیمان به عنوان دستیار کارگردان در فیلم های مختلف کار کرد. اولین فیلم بلند او "ولگردها" (۱۹۹۴) بود که یک فیلم جنایی مستقل بود.

لیمان در سال ۱۹۹۹ با فیلم "هویت بورن" به شهرت رسید. این فیلم یک فیلم اکشن مهیج بود که با بازی مت دیمون موفقیت تجاری و انتقادی بزرگی داشت. لیمان دو دنباله برای این فیلم ساخت، "هویت بورن: هویت برتر" (۲۰۰۴) و "هویت بورن: سوگند وفاداری" (۲۰۰۷).

لیمان همچنین فیلم های دیگری مانند "آقا و خانم اسمیت" (۲۰۰۵)، "لبه فردا" (۲۰۱۴) و "آلیاکسا" (۲۰۲۲) را کارگردانی کرده است. او همچنین تهیه کننده و فیلمنامه نویس چندین فیلم بوده است.

لیمان یک کارگردان موفق و با استعداد است که به فیلم های اکشن علمی تخیلی خود معروف است. او همچنین یک فیلمساز خلاق و اصیل است که همیشه به دنبال چالش های جدید است.

نظر شما