مهاجمان صندوق گمشده
موضوع : دانشنامه | م

مهاجمان صندوق گمشده

مهاجمان صندوق گمشده (انگلیسی: Raiders of the Lost Ark) یک فیلم ماجراجویی اکشن آمریکایی محصول سال ۱۹۸۱ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی جورج لوکاس و لارنس کاسدان است که در آن ایندیانا جونز با بازی هریسون فورد به تصویر کشیده شده است که در پی یافتن صندوق گمشده است. این اولین فیلم در مجموعه ایندیانا جونز است و همچنین اولین همکاری اسپیلبرگ و لوکاس از زمان ای.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲) است.

داستان فیلم در سال ۱۹۳۶ می‌گذرد و ایندیانا جونز، یک باستان‌شناس و ماجراجو، توسط دولت ایالات متحده مأمور می‌شود تا صندوق گمشده را پیدا کند، یک شی قدرتمند که می‌تواند ارتشی را از مردگان زنده کند. جونز باید با تمدن‌های باستانی، تبهکاران و نیروهای شیطانی مبارزه کند تا صندوق را پیدا کند و از افتادن به دست اشتباه جلوگیری کند.

مهاجمان صندوق گمشده با استقبال مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد و با فروش ۴۸۶.۹ میلیون دلار در گیشه، در آن زمان پرفروش‌ترین فیلم سال شد. این فیلم همچنین برنده هفت جایزه اسکار شد، از جمله بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی متن اصلی.

مهاجمان صندوق گمشده به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های اکشن تمام دوران شناخته می‌شود. این فیلم به دلیل جلوه‌های ویژه نوآورانه‌اش، اکشن هیجان‌انگیز و شخصیت‌های به یاد ماندنی‌اش تحسین شده است. این فیلم همچنین به عنوان نقطه عطفی در فیلم‌های ماجراجویی و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ شناخته می‌شود.

نظر شما