جورج لوکاس
موضوع : دانشنامه | ل

جورج لوکاس

جورج لوکاس (متولد ۱۴ مه ۱۹۴۴) فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و کارآفرین آمریکایی است. او بیشتر به خاطر خلق فرنچایزهای جنگ ستارگان و ایندیانا جونز شناخته شده‌است.

لوکاس در سن دیگو، کالیفرنیا به دنیا آمد و در سن دیگو بزرگ شد. او در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در رشته فیلمسازی تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، اولین فیلم بلند خود، THX 1138 را نوشت و کارگردانی کرد. این فیلم در سال ۱۹۷۱ اکران شد و با استقبال مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد.

لوکاس در سال ۱۹۷۷ فیلم جنگ ستارگان را نوشت و کارگردانی کرد. این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بزرگ بود و به یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های تمام دوران تبدیل شد. لوکاس دو دنباله برای جنگ ستارگان نوشت و کارگردانی کرد که در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ منتشر شدند.

لوکاس همچنین مجموعه ایندیانا جونز را خلق کرد. اولین فیلم این مجموعه، مهاجمان صندوق گمشده، در سال ۱۹۸۱ اکران شد و با استقبال مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد. دو دنباله برای مهاجمان صندوق گمشده در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۹ منتشر شدند.

لوکاس همچنین شرکت‌های مختلفی را تأسیس کرده است، از جمله لوکاس‌فیلم، لوکاس‌آرت و لوکاس‌فیلم گیمز. این شرکت‌ها در زمینه فیلمسازی، انیمیشن، بازی‌های ویدیویی و فناوری‌های جدید فعالیت می‌کنند.

لوکاس یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌سازان تمام دوران است. او بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است و آثار او میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

نظر شما