۵۵ درصد زنان گلستان دچار اختلالات روانی هستند
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

۵۵ درصد زنان گلستان دچار اختلالات روانی هستند

روزنامه شرق ، سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - ۲۱ شوال ۱۴۲۴ - ۱۶ دسامبر ۲۰۰۳

گروه اجتماعی: ۵۵ درصد زنان استان گلستان دچار اختلالات روانی هستند و این استان رتبه دوم کشور را به لحاظ معضلات زنان داراست.

استاندار گلستان در پاسخ به «شرق» در مورد آمار ۵۵ درصدی اختلالات روانی زنان این استان گفت: «ان شاءالله این آمار تکان دهنده، دیگران را تکان بدهد. محمدهاشم مهیمنی با اشاره به کم توجهی به معضلات زنان استان گلستان افزود: یکی از مشکلات ما این است که آمار تکان دهنده کسی را تکان نمی دهد ولی ما بدون آمار هم آمادگی داریم که حرکتی بکنیم و تکانی بدهیم. وی در عین حال گفت: به هر حال تمام برنامه های استان در کار گروه های بانوان و جوانان متمرکز است و مشاور استاندار هم در امور بانوان پیگیر مصوبات این کار گروه ها هست. البته عملکردهایی داشته ایم که باید آمار ریز آن را دریافت کنیم و به صورت رسمی اعلام کنیم.» مهیمنی همچنین در مراسم افتتاحیه کنگره زنان گلستان با اشاره به توانایی های زنان این استان گفت:«اگر امروز انسان محور توسعه است و دانش محوری مبنای رفتار و کردار انسان توسعه یافته است و اگر امروز حدود ۶۰ درصد دانشگاهیان ما را زنان تشکیل می دهند پس می توانند به همان نسبت هم ایفای نقش در روند توسعه، ترقی و تعالی کشور داشته باشند.» مهیمنی خاطرنشان کرد: «کاری که دستگاه های اجرایی ذی ربط و ذی نقش می توانند و باید انجام دهند بیشتر در گروه جوانان و بانوان قابل طرح است که استانداری هم سهمی را در این مورد داراست اما مهم تر از آن نقشی است که بانوان تحصیل کرده استان دارند که از شرایط به وجود آمده باید استفاده کرده و بهره بگیرند و برای تحقق اهداف تلاش کنند.

وی تاکید کرد: «هر سه گروه مدیران، صاحبنظران و بانوان باید نقش خود را به موازات هم به اجرا در آورند که بتوانیم از این پتانسیل ملی یعنی انسان های توسعه یافته دانش مدار و دانش محور استفاده کنیم و بین تناسب کمی آنها و نسبت حضور و تاثیرشان در جامعه تعادل ایجاد کنیم. این فاصله را که میزان زنان دانشگاهی و توسعه یافته در کشور و اثر بخشی و حضور آنها را که فاصله غیرقابل قبولی است از بین ببریم.» صدیقه نصیری، مشاور استاندار گلستان در امور بانوان نیز به گستردگی معضلات اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی زنان این استان اشاره کرد و گفت: «کارشناسان دفتر امور بانوان در تحقیق های خود روی زنان استان با حاد بودن پدیده هایی چون ضعف یا عدم مشارکت مردان برای حل معضلات زنان، ضعف بهداشت جسمانی و روانی، افسردگی، اعتیاد، فروپاشی نهاد خانواده، کمبود شدید امکانات در استان گلستان مواجه شدند. وی افزود: این پدیده ها به خودی خود پیامدهای نگران کننده دیگری را نظیر آمار بالای خودکشی و خودسوزی دختران در پی داشته است. مشاور استاندار در امور بانوان همچنین گفت: «در استان گلستان ۹/۳۷ درصد از زنان دارای مهارت های شغلی، بیکار هستند و از میان آن دسته از بانوان گلستانی که دارای شغل هستند تنها ۱۲ نفر در پست های مدیریتی که اغلب با اجبار صورت گرفته حضور دارند که بدون تردید تداوم این وضعیت از هیچ رو مطابق با مصالح ایران در جهان امروز نیست.»

نظر شما