کاخ مرمر تهران
موضوع : ایران‌شناسی | تهران

کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر تهران یکی از کاخ‌های تاریخی شهر تهران است که در دوره پهلوی اول ساخته شد. این کاخ در خیابان ولیعصر تهران و در نزدیکی میدان انقلاب قرار دارد. کاخ مرمر به دلیل معماری زیبا و شکوهمند خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران محسوب می‌شود.

کاخ مرمر در سال ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. معمار این کاخ، لئون تادوسیان، معمار ارمنی‌تبار ایرانی بود. کاخ مرمر در زمینی به مساحت ۴ هکتار ساخته شده است و دارای مساحت زیربنای ۱۵ هزار مترمربع است.

کاخ مرمر در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول این کاخ به موزه هنر ایران اختصاص دارد و در طبقه دوم آن تالار پذیرایی و محل اقامت رضاشاه قرار دارد.

موزه هنر ایران در طبقه اول کاخ مرمر قرار دارد و دارای مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری ایران از دوره‌های مختلف تاریخی است. این مجموعه شامل آثاری از دوره‌های هخامنشی، اشکانی، ساسانی، اسلامی، قاجار و پهلوی است.

تالار پذیرایی کاخ مرمر نیز یکی از بخش‌های مهم این کاخ است. این تالار در دوران پهلوی محل برگزاری جلسات مهم سیاسی و اجتماعی بود.

کاخ مرمر در سال ۱۳۵۵ به موزه تبدیل شد و تا سال ۱۳۵۷ به عنوان موزه پهلوی مورد بازدید عموم قرار می‌گرفت. پس از انقلاب ۱۳۵۷، این کاخ برای مدتی به عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده شد و سپس به قوه قضاییه واگذار شد. در سال ۱۳۹۷، کاخ مرمر به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی واگذار شد و از آن زمان به عنوان موزه هنر ایران مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

کاخ مرمر یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. این کاخ با معماری زیبا و شکوهمند خود، یکی از نقاط دیدنی مهم تهران محسوب می‌شود.

نظر شما