۶۵ میلیون دختر بیسواد در جهان
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

۶۵ میلیون دختر بیسواد در جهان

روزنامه شرق، پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - ۲۳ شوال ۱۴۲۴ - ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳

بر اساس گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، تلاش های جهانی برای بهبود وضعیت فرهنگ و سواد در دنیا هنوز قادر نبوده به ۶۵ میلیون دختری که در سراسر دنیا از مدرسه محروم هستند کمکی بکند.

تحقیقات نشان می دهد تعداد زیاد دختران بی سواد باعث می شود زنان نتوانند در بهبود وضع زندگی خود، خانواده و جامعه شان نقشی داشته باشند.

کشورهایی که نرخ ثبت نام بین دختران و پسرانشان از تفاوت فاحشی برخوردار است عبارتند از کشورهای زیر: صحرای «ساهارا» در آفریقا، آسیای جنوبی، خاورمیانه و آفریقای شمالی. گزارش اخیر یونیسف در خصوص «وضعیت کودکان در دنیا» نشان می دهد تحصیل دختران باعث بهبود شاخص های زندگی انسان ها می شود. مثلاً تحقیقات نشان داده است کشورهایی که پایین ترین میزان ثبت نام دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان را دارند از بالاترین مرگ و میر در میان نوزادان نیز برخوردارند.بر اساس تخمین بانک جهانی یکسال تحصیل زنان، مرگ و میر نوزادان را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد و به ازای هر ۱۰۰۰ زن که یکسال بیشتر تحصیل کنند، دو زن از مرگ دوران بارداری و زایمان نجات پیدا می کنند.

گزارش اخیر مقصر اصلی را مسئولانی می داند که رشد اقتصادی را نسبت به رشد فرهنگی انسان ها در اولویت قرار داده اند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد رشد فرهنگی انسان هاست که زمینه ساز رشد اقتصادی کشورها است.

رویتر نیز گزارش داده است که بخش کوچکی از کمک های جهانی برای توسعه کشورهای فقیر به بخش آموزش اختصاص می یابد که با توجه به کاهش سالانه کمک های جهانی به کشورهای فقیر نمی توان انتظار داشت وضعیت مدارس این کشورها تحول چشمگیری پیدا کند. کمک های جهانی به کشورهای فقیر در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۵/۳ میلیارد دلار بود که ۳۰ درصد نسبت به دهه قبل آن کاهش پیدا کرده است.خانواده ها معمولاً از فرستادن کودکان خود به مدرسه خودداری می کنند و دلیل آن نیز کمک کودکان در تهیه آذوقه برای خانواده است.

هند و آفریقای جنوبی برای حل این مشکل اقدام به توزیع غذا در مدارس کردند. با این کار ثبت نام مقطع دبستان این کشورها در مدت کوتاهی ۲ برابر شد.یکی دیگر از راهکارهای جذب دانش آموزان به مدرسه حذف شهریه به خصوص در مقطع دبستان است. رئیس جمهور اوگاندا با وجود مشکلات فراوان و مخالفت های شدید این برنامه را عملی کرد و آمار ثبت نام ها افزایش چشمگیری پیدا کرد.

به دنبال آن تانزانیا و کنیا نیز اقدامات مشابهی را انجام دادند که تأثیر آن اگرچه به اندازه اوگاندا نبود ولی بسیاری از کودکان بی سواد را جذب مدرسه کرد.

وقتی والدین فقیری بخواهند برای کودکان خود هزینه آموزش دهند، پسران خانواده را به دختران ترجیح می دهند. از این رو تعداد دخترانی که از مدرسه محروم هستند ۹ میلیون بیش از پسران است و دوسوم از ۸۶۲ میلیون بی سواد در دنیا زن هستند.

منبع: سیپنا
 

نظر شما