رویا یا واقعیت
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

رویا یا واقعیت

روزنامه شرق، پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - ۲۳ شوال ۱۴۲۴ - ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳

سرانجام رویاهای کودکان به واقعیت می پیوندند. آژانس فضایی اروپا ESA در پی یافتن افرادی است که می توان آنها را «پیشتازان سفر به مریخ» نامید.

داوطلبان انجام این شغل بایستی مردانی باشند با بدنی مقاوم و با استقامت که بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن دارند. احتیاجی نیست که همه بلافاصله به سوی تلفن هجوم بیاورید، چرا که پرواز به سیاره مریخ مشکلات و مسائل خود را دارد.

آژانس فضایی اسا پیشتازان خود در پرواز به سیاره مارس را در یک موشک فضایی جای نخواهد داد، بلکه جای آنها در یک تختخواب بزرگ است. و به این ترتیب، شما پرواز خود را از کیپ کاناورالCape Canaveral یا بایکونور Baikonur آغاز نمی کنید، بلکه در یک بخش مجزا شده کلینیک دانشگاهی بنیامین فرانکلین، در شهر برلین شروع می کنید. اینجا حتی این امر هم مایه آسودگی خاطر نمی شود که آژانس فضایی اروپا اسا این ساختمان بتونی، که پرواز دادن آن کاری غیر ممکن است را، همین اواخر به عنوان یک «ایستگاه فضایی زمینی» تعریف کرد. تنها موضوع جالب توجه، فعالیتی است که از پیشتازان سفر به مریخ انتظار می رود. آنها اجازه دارند، یا به عبارت بهتر باید۸، هفته تمام در تختخواب به حالت درازکش بمانند. سفر به فضا، اما این بار به صورتی دیگر. تشک در عوض سطح کره مارس و چرت زدن، به جای پرواز با موشک های جت.

آژانس فضایی اروپا، اسا، به همراه این مرکز تحقیقاتی که درباره ماهیچه ها و استخوان ها کار می کند و در برلین مستقر است در پی یافتن داوطلبانی  است که، مایلند برای مدتی طولانی در این تحقیقات راجع به حالت بستری بودن، شرکت جویند. هفته ها دراز کشیدن در تختخواب همانند یک پرواز بلندمدت در فضا از بسیاری جهات، نتایج مشابهی را برای بدن انسان ها به دنبال دارد، اقامت در مکانی بدون قوه جاذبه زمین و به سر بردن در حالت بی وزنی. بر اثر بستری بودن طولانی مدت نیز، ماهیچه ها و استخوان های بدن ضعیف می شوند. اما برای اینکه پیشتازان سفر به مریخ به این دلیل، پس از فرود بر سطح این سیاره، خمود و بی جان نقش بر شن های سرخ این سیاره نشوند، داوطلبانی که مدت های طولانی در حالت درازکش در بستر خود در برلین به سر برده اند، دستگاه های ویژه و برنامه های تمرینی خاصی را به کار می گیرند تا از کاسته شدن قدرت ماهیچه ها و استخوان ها جلوگیری  کنند. این فضانوردان که پیژامه پوشیده اند اجازه دارند، بقیه مدت روز هر کاری که می خواهند انجام دهند، به شرطی که در حالت درازکش در تختخواب باشد.

تنها کسی که ۸ هفته تمام دوام بیاورد، سرانجام مبلغی به میزان ۵۰۰۰ یورو دریافت می کند و هیچ بخششی هم وجود ندارد. پروفسور دیتر فلسنبرگ مسئول انجام این پروژه تحقیقی، توضیح می دهد که «هر کس که از جای خود بلند شود، از این پروژه اخراج می گردد.» همچنین فضانورد آژانس فضایی اروپا، اسا، رینولد اوالدEwald.R که یک بار نه فقط در رویا، بلکه در واقعیت در فضا بوده است، داوطلبان شرکت در این پروژه تحقیقی را، با این پند و اندرز به سفینه فضایی یا بهتر بگوییم به تختخواب می فرستد که «بگذارید برخی از شب ها، تختخوابتان را در کنار پنجره قرار دهند. آن وقت شاید بتوانید ایستگاه های فضایی بین المللی را مشاهده کنید که، از برابر چشمان شما می گذرند و آن وقت می دانید که موضوع از چه قرار است.»وقتی که دستمان به موشک های حقیقی نمی رسد، بایستی در خیال به مریخ سفر کنیم این مهم نیست که در حقیقت به دور زمین بگردیم بلکه، تنها باید چنین احساسی را در خود به وجود بیاوریم. به هر صورت، آژانس فضایی اروپا پس از نخستین دور تحقیقات درازکش خود در ماه آوریل گذشته اعلام کرد که «نخستین پیشتازان سفر به فضا، در سلامت کامل در برلین فرود آمدند.» ما با اشتیاق تمام مایل بودیم، نخستین کلمات این پیشتازان را، پس از برخاستن از تختخواب و خمیازه کشیدن بشنویم. کلماتی همچون «برای تمامی داوطلبان، همانند یک چرت کوچک بود اما یک خواب عمیق، برای پروازهای فضایی اروپا.»

اگر کارها به این سادگی باشد، سفرهای توریستی به فضا هم می توانند اینک آغاز شوند. چرا با زحمت و خطر فراوان به فضا سفر کنیم، زمانی که همین کار در تختخواب نیز، مقدور است؟ مسافرخانه هر ده کوره ای به این ترتیب، تبدیل به یک هتل فضایی می گردد یک تخت در اتاق هتل کافی  است و برای احساس حقیقی پرواز به مریخ نگاهی به آسمان، فرسایش استخوان ها و ماهیچه ها و غذای بسته بندی شده.

اما شاید آژانس فضایی اروپا، اسا می خواهد، تنها به ما بگوید که، یک چنین اقامت طولانی ای در ایستگاه فضایی، حوصله را سر می برد و فضانوردان هم در آن بالا تمام مدت روز را در بستر به سر می برند. پس ما هم در اینجا می گوییم: شب همگی شما بخیر!

DW-WORLD.DE

نظر شما