صدام گول خورده بود
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

صدام گول خورده بود

روزنامه شرق، پنجشنبه ۴ دی ۱۳۸۲ - ۲ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳

داستانی دهان به دهان بین مقامات بریتانیا می چرخد. بر طبق این داستان صدام حسین را فریب دادند تا باور کند که عراق به واقع دارای سلاح های کشتار جمعی است.این نظریه که اکنون بین مقامات بلند پایه دولت بریتانیا مطرح است نتیجه تلاشی است برای یافتن آنچه یکی از مقامات رسمی آن را «دلیل منطقی» پیدا نشدن سلاح های شیمیایی و بیولوژیک در عراق می نامد.بر طبق این نظریه افسران رده پایین عراق به صدام، مشاوران و فرماندهان ارشدش گفته بودند که ارتش عراق دارای سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی است که می توان از آنان استفاده کرد.

این افسران نمی خواستند به مقامات ارشد خود اظهار بدارند که این سلاح ها یا نابود شده یا دیگر قابل استفاده نیست.

مشکل بریتانیا در این بین و بر اساس این نظریه آن بوده که اطلاع رسانان ام ای ۶ از بین مقامات ارشد عراقی و نزدیک به صدام بود و به همین دلیل هم در یافتن حقیقت ناکام ماندند.

این فرضیه که اکنون به طور غیرعلنی در بین مقامات از آن صحبت می شود را می توان به عنوان توجیهی هرچند ناموجه برای عدم دستیابی به سلاح های کشتارجمعی در عراق تلقی کرد.

گری سی مور از مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی نظریه جدید را این گونه توصیف می کند «اگر راست باشد شوخی بامزه ای است». وی در ادامه می گوید با فرضیه سازی های مقامات بریتانیایی «برای فهم علت رفتارهای غیرعقلانی صدام» آشنا است، به گفته وی امکان دارد که بریتانیا و ایالات متحده به مدارکی در مورد مکاتبات افسران عراقی با صدام دست یافته باشند که در آنان ادعاهای غلوآمیزی در مورد برنامه سلاح های کشتارجمعی این کشور مطرح شده باشد.

دکتر سی مور همچنین اظهار می دارد که در جریان جنگ نیروهای اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی شنودهایی انجام دادند که در آن نیروهای عراقی آماده می شدند تا از سلاح های شیمیایی استفاده کنند. از نظر او از این شنودها می توان دریافت که عراقی ها قصد فریب دشمن خود را داشتند یعنی با علم به اینکه مکالماتشان شنود می شود وانمود می کردند که سلاح های شیمیایی در اختیار دارند، در عین حال شاید به این معنی هم باشد که صدام به واقع به تصور وجود مهمات شیمیایی دستور استفاده از آنان را صادر کرده بود.

مقامات آمریکایی با شک و تردید به ادعای فریب صدام توسط دانشمندان عراقی نگاه می کنند. یکی از مقامات امنیتی آمریکا در واشنگتن اظهار می دارد «این نوع ادعاها بالاخره اثبات شدنی است. آدم های صدام می توانستند موجودی گاز سیاه زخم یا هر سلاحی که ادعا می شود داشته اند را در زاغه های تسلیحاتی وارسی کنند.»

اما دیوید آلبرایت یکی از بازرسان سابق تسلیحاتی سازمان ملل که تماس های منظمی با دانشمندان عراقی داشته می گوید در سیستمی که عراقی ها کار می کردند همه شرایط برای دادن اطلاعات غلط فراهم بود. آلبرایت که مسئول مؤسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن است در ادامه اظهار می دارد که «عراقی ها در مورد همه چیز غلو می کردند و رؤسای خود را گول می زدند.»

هانس بلیکس رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق دیروز در مصاحبه با شبکه چهار رادیو بی بی سی اعلام کرد که بیشتر متخصصان امور عراق امروز معتقد هستند که صدام به طور قطع بعد از جنگ اول خلیج فارس در ۱۹۹۱ سلاح های کشتارجمعی خود را نابود کرد. «به نظر من اکثر متخصصان معتقدند که احتمال بسیار کمی در مورد وجود سلاح های کشتارجمعی در نزد عراقی ها وجود دارد و به احتمال فراوان عراقی ها همه این سلاح ها در ۱۹۹۱ از بین بردند.» دکتر بلیکس همیشه گفته است که شاید اثری از سلاح های کشتارجمعی به دست نیاید که البته این به معنی آن نیست که اصلاً چنین سلاح هایی وجود داشته است.

منبع:گاردین چهارشنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳

نظر شما