بم فروریخت
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

بم فروریخت

روزنامه شرق، شنبه ۶ دی ۱۳۸۲ - ۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۷ دسامبر ۲۰۰۳

گروه اجتماعی؛ محمد غمخوار: در شدید ترین زلزله سال های اخیر، زمین لرزه ای با قدرت ۵/۶ ریشتر، در ساعت پنج و بیست و هشت دقیقه و پنجاه و نه ثانیه بامداد دیروز شهرستان بم در استان کرمان را لرزاند.

پس از وقوع زلزله در شهرستان بم و مناطق اطراف، ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه و ۱۰ ثانیه نیز زمین لرزه دیگری به بزرگی ۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان را تکان داد. همچنین زمین لرزه دیگری به قدرت ۶/۳ ریشتر در ساعت ۹ و ۵۵دقیقه صبح دیروز مناطقی از شمال شرق شهرستان اردستان رادر استان اصفهان لرزاند که دو زلزله اخیر خساراتی را در بر نداشت.

محمد کریمی استاندار کرمان به «شرق» گفت: «تخمین رسمی از شمار کشته شدگان هنوز ممکن نیست چون تعداد زیادی از اهالی شهرستان بم هنوز زیر آوارها مانده اند.»

در عین حال برآورد اولیه حاکی از درگذشت ۵ تا ۶ هزار نفر از اهالی شهرستان بم در زمین لرزه است. انتقال مجروحان حادثه به بیمارستان های استان های همجوار و تهران تا لحظه ارسال این خبر ادامه داشت. آب، برق، گاز و تلفن این منطقه در اثر زلزله قطع شده است که برق بخشی از منطقه دوباره وصل شده است.

- پس لرزه

شبکه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تعداد ۱۲ پس لرزه عمده با بزرگی بیش از ۳ ریشتر را ثبت کرده است. بنابراین گزارش، مشخصات پس لرزه های منطقه بم به ترتیب وقوع، ۲/۴ ، ۵/۳ ، ۴ ، ۵/۴ ، ۴/۳، ۱/۳ ، ۳/۳ ، ۷/۳ ، ۸/۳ ، ۶/۴ از ساعت ۶ و ۵ دقیقه و ۱۴ ثانیه تا ساعت ۱۷ و ۳۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه در شبکه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت شده است.

- اجساد دو هزار جان باخته زلزله بم دفن شد

اجساد بیش از دو هزار نفر از جان باختگان زمین لرزه دیشب دفن شدند.

- نیاز زلزله زدگان بم به خون

مهران طباطبایی رئیس سازمان انتقال خون استان کرمان به «شرق» گفت: «به دلیل شمار بسیار مجروحان زلزله بم، برای نجات جان آنان به خون نیازمندیم. زلزله ۵/۶ ریشتری بم مجروحان بسیاری داشته است و گروه های خونی مختلف به ویژه O+ در سراسر کشور می توانند با مراجعه به ایستگاه های انتقال خون این سازمان به یاری آسیب دیدگان بشتابند.»

وی گفت: «استقبال مردم کرمان برای اهدای خون بسیار خوب بوده است و ما تا بعدازظهر نیاز به خون را برطرف کرده ایم. مشکل عمده ما در حال حاضر نیاز به ارسال واحدهای خون از مراکز استان های دیگر به خصوص تهران است که هیچ سازمان یا ارگانی حاضر نشده است هواپیما و یا هلیکوپتری را برای انتقال خون به استان کرمان در اختیار این سازمان قرار دهد.»

- ضعف انتقال خون

گزارش خبرنگاران شرق از سطح شهر تهران حاکی است که به رغم استقبال مردم تهران برای اهدای خون به زلزله زدگان، مراکز انتقال خون در خیابان های وصال، ولیعصر وانقلاب از خدمات رسانی به موقع به اهداکنندگان ناتوان بودند و صف های طویل مردم جلوی مراکز انتقال خون تشکیل شده بود.

- واکسینه شده ها خون اهدا نکنند

در عین حال طالبیان معاون فنی سازمان انتقال خون به خبرنگار شرق گفت: «پس از وقوع حادثه از چند استان همجوار واحدهای خون به استان کرمان ارسال شده است و انتقال خون برای حادثه دیدگان همچنان ادامه دارد.»

طالبیان افزود: «به دلیل اجرای طرح واکسیناسیون حذف سرخک و سرخجه در کشور، افرادی که می توانستند خون اهدا کنند حداقل یک ماه از چرخه اهدای خون خارج شده اند.»وی گفت: «از صبح روز جمعه پایگاهی در خیابان وصال شیرازی برای جمع آوری واحدهای خون اهدایی از طرف شهروندان تهرانی دایر است و تا بعدازظهر چند پایگاه دیگر در سطح شهر دایر خواهد شد.»

تمامی مراکز درمانی استان کرمان و استان های همجوار برای مداوای مجروحان در حالت آماده باش هستند و هلیکوپتر های امداد، آمبولانس ها و اتوبوس ها در حال انتقال مجروحان به بیمارستان هستند. صالحی مسئول ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمان فاجعه زلزله بامداد دیروز این استان را بسیار عمیق توصیف کرد. وی گفت:  «امدادرسانی در استان هنوز به طور کامل انجام نشده و نیازمند مواد غذایی، ماشین های سبک و سنگین در سطح استان هستیم که این نیاز به تهران و تمامی استان های همجوار برای امدادرسانی اعلام شده است.»

وی افزود: «بخشی از بیمارستان بم خسارت دیده و هم اکنون در حال اتخاذ تدابیری برای انتقال مجروحان به بیمارستان ها و مراکز درمان همجوار هستیم.»

- ۳ روز عزای عمومی در سراسرکشور

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در پی وقوع زلزله در استان کرمان که به کشته و مجروح شدن عده بیشماری از هموطنان منجر شد، هیأت دولت در سراسر کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

- استان های همجوارموظف به تامین کالاهای اساسی

وزیر بازرگانی گفت: «به سازمان بازرگانی استان کرمان اختیار کامل داده شده است برای تامین نیازهای اساسی مردم به کالا و سایر ملزومات از تمامی تلاش خود استفاده کند.»وی به ایسنا گفت: « به جز سازمان بازرگانی استان کرمان که برای کمک و امدادرسانی به زلزله دیدگان فعال است، تمامی سازمان های بازرگانی استان های همجوار کرمان موظف به تامین نیازهای اولیه از جمله چادر و کالاهای اساسی زلزله زدگان هستند و در این زمینه هیچ محدودیت ارسال کمک وجود نخواهد داشت.»

- درخواست کمک از دانشجویان برای یاری به زلزله زدگان

روابط عمومی طیف اکثریت دفتر تحکیم وحدت (علامه)، در پی وقوع زلزله در بم، در بیانیه ای اعلام کرد: دفاتر انجمن های اسلامی سراسر کشور آماده دریافت کمک های دانشجویان برای زلزله زدگان هستند.

دستور خاتمی برای امدادرسانی سریع

سیدمحمد خاتمی در پاسخ به گزارش وزیر کشور در خصوص زلزله بم، دستور داد تمامی دستگاه های کشوری برای کمک رسانی به زلزله نگاران بسیج شوند. در نامه خاتمی آمده است: با تاسف فراوان از فاجعه زلزله در استان کرمان و عرض تسلیت به ملت ایران و بازماندگان فاجعه، به خصوص در شهرستان بم و آرزوی شفای عاجل برای آسیب دیدگان، لازم است در ادامه اقدام هایی که از سوی همه دستگاه های ذی ربط صورت گرفته است سریعاً در ستادی زیر نظر حضرت عالی با حضور وزیران محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری با فوریت تمام نسبت به اقدام های موثر در نجات و درمان مردم شریف و رساندن امکانات لازم اقدام و برنامه های خود را سریعاً به دولت ارائه نمایند. این نامه تصریح دارد: بدیهی است در این حادثه تلخ که یک فاجعه ملی است، همکاری همه دستگاه های کشوری، نظامی، انتظامی و بسیج همه امکانات و به خصوص کمک مردم شریف در سراسر کشور زیر نظر مسئولان امر می تواند از شدت مصیبت و خسارت بکاهد.

پیام تسلیت رئیس مجلس

مهدی کروبی در پیامی، به بازماندگان حادثه زلزله تسلیت گفت. در متن پیام رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: حادثه دلخراش و غم انگیز وقوع زلزله در شهرستان بم که منجر به کشته و مجروح شدن هزاران نفر از مردم شریف و مسلمان آن دیار شده و خسارات مالی زیادی را به همراه داشته است، مایه تاسف و تاثر فراوان شد. این پیام می افزاید: «اینجانب ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با مردم شریف استان کرمان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مردم داغدیده و بازماندگان این سانحه در شهرستان بم، انتظار دارم همه مسئولان و دست اندرکاران محترم امدادرسانی به خصوص وزارت کشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، هلال احمر، ارتش و نیروهای بسیجی و مردمی با هماهنگی کامل در کوتاه ترین زمان ممکن همه تلاش خود را برای کمک به حادثه دیدگان و درمان مجروحین این حادثه غم انگیز مبذول نمایند.»

پیام تسلیت رئیس جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیروز به مناسبت وقوع زلزله در بم و کشته شدن تعدادی زیادی از مردم پیام تسلیتی برای سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری اسلامی ایران فرستاد. به گزارش بخش مطبوعاتی کاخ کرملین در بخشی از این پیام آمده است: خبر مربوط به وقوع زلزله در ایران که باعث مرگ تعداد بسیاری از مردم و خرابی گسترده شده است، عمیقاً من را تکان داد. پوتین در پیام خود خطاب به خاتمی افزود: مراتب تاسف و تاثر عمیق خود را به مناسبت وقوع این حادثه غم انگیز به رهبری و مردم ایران اعلام می دارم.

روسیه دو هواپیما به ایران فرستاد

روسیه دو فروند هواپیمای حامل کمک های اضطراری برای کمک به زلزله زدگان شهرستان بم، به ایران فرستاد. مقامات دفاع غیرنظامی روسیه گفتند قرار است چند گروه امداد نیز به ایران اعزام کنند. وزارت موقعیت اضطراری روسیه اعلام کرد گروه های امداد قرار است ساعت پنج بعد از ظهر جمعه به مقصد ایران پرواز کنند.

کمک آیات عظام به زلزله زدگان بم

اولین گروه از کمک های آیت الله العظمی سیستانی به شهرستان بم اعزام شد. حجت الاسلام سید صالح طباطبایی مسئول ارتباطات دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم به ایلنا، گفت: پس از جلسه ای که دیروز، با حضور حجت الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران داشتیم مقرر شد اولین گروه کمک رسان به همراه کمک های مالی به شهرستان بم اعزام شوند. وی افزود: همچنین نماینده آیت الله العظمی سیستانی نیز به شهرستان بم خواهند رفت. همچنین بنیاد دینی و فرهنگی صدوق کمک رسانی به زلزله زدگان بم را آغاز کرد. محمدتقی صادقی راد، مسئول دفتر امام جمعه یزد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در همین راستا آیت الله محمدعلی صدوقی امام جمعه یزد و سرپرست بنیاد دینی و فرهنگی صدوق صبح شنبه در محل زلزله در شهرستان بم حاضر خواهد شد. شایان ذکر است آیت الله العظمی سیستانی و بنیاد دینی و فرهنگی صدوق پیش از این در زلزله های طبس و کرمان، قزوین، زنجان، اردبیل، رودبار و همچنین در بلایای طبیعی همچون سیل کمک هایی را به شهروندان ایرانی داشته اند.

همدردی رؤسای جمهور چین و افغانستان

همچنین هو جین تائو، رئیس جمهوری چین و حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان رئیس جمهور اسلامی ایران؛ وقوع زلزله شدید دیروز در شهر بم را تسلیت گفتند.

تسلیت وزیر خارجه اسپانیا

دولاپاسیو وزیر خارجه اسپانیا دیروز در تماس تلفنی با کمال خرازی وزیر امور خارجه؛ درگذشت شماری از هموطنان را در زلزله استان کرمان تسلیت گفت. به گزارش روز جمعه اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، وزیر خارجه اسپانیا در این تماس مراتب تاسف و همدردی دولت و مردم اسپانیا و همچنین آمادگی این کشور را در امر کمک رسانی به زلزله زدگان اعلام کرد. خرازی نیز با تقدیر از توجه دولت اسپانیا، ابعاد حادثه زلزله بم را گسترده دانست. وی گفت: ابعاد حادثه در حال بررسی است و نیاز به کمک های بین المللی نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.

کمک رسانی بلژیک

وزارت امور خارجه بلژیک دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دولت این کشور در پی پیشنهاد لوییز میشل وزیر امورخارجه، سرگرم امکان ارسال کمک به زلزله زدگان شهرستان بم در جنوب شرق ایران است. این کمک ها از طریق یک سازمان فدرال بلژیک موسوم به FAST B-که در صورت بروز حوادث غیر مترقبه و حوادث طبیعی، ارسال کمک هایی را به خارج از کشور مطرح می کند، صورت می گیرد. این سازمان که تحت نظارت وزارت امور خارجه بلژیک فعالیت می کند؛ متشکل از کارشناسان وسازمان های غیر دولتی ویژه امداد رسانی است.

همدردی دولت آلمان

یوهانس رآو رئیس جمهور، گرهارد شرودر صدراعظم و یوشکا فیشر وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه با ارسال پیام هایی به محمد خاتمی رئیس جمهوری و کمال خرازی وزیر امور خارجه ایران، ابراز تأسف عمیق خود را به مناسبت زمین لرزه بم اعلام کردند. رآو خطاب به خاتمی گفت: آقای رئیس جمهور، من به شما اطمینان می دهم که آلمان آماده است تا از کشور ایران برای ترمیم خسارات مادی حمایت کند. شرودر نیز در پیامی به رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: ملت آلمان در این ساعات سخت با شما احساس همدردی می کند مطمئن باشید که ما تلاش خواهیم کرد تا هر گونه کمک انساندوستانه مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. فیشر نیز در پیامی به خرازی اعلام کرد: ما با قربانیان این فاجعه احساس همدردی می  کنیم و با ملت ایران عزادار هستیم و برای در اختیار گذاشتن کمک جهت نجات افرادی که در مناطق زلزله زده در زیر آوار هستند، آماده هستیم.

اعلام آمادگی هلال احمر ترکیه

یکی از مسئولان هلال احمر ترکیه گفت: این کشور آماده کمک به ایران در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله بم است. فارس گزارش داد، امید دینچ شاهین در تماس با سفارت ایران در آنکارا با اشاره به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه گفت: ایران در جریان زلزله چند سال پیش ترکیه، کمک فراوانی به مردم کشورمان کرد و اینک ترکیه است که برای کمک به زلزله زدگان بم آماده می شود. وی افزود: یک تیم امداد مجهز نیز صبح روز جمعه عازم تهران شد و با هماهنگی های به عمل آمده تیم های بعدی به همراه سایر اقلام امدادی عازم کرمان خواهند شد.

تسلیت الهام علی اف

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی فاجعه زمین لزره بم را به سید محمد خاتمی تسلیت گفت. به گزارش سایت Azertay، در پیام تسلیت الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان آمده است: از شنیدن خبر صدمات جانی و میزان تخریب ناشی از زلزله بم و استان کرمان بسیار اندوهگین شدم. در بخش دیگری از این پیام نیز آمده است: تسلیت صمیمانه خود و مردم آذربایجان را به شما، خانواده های قربانیان، بومیان و تمامی مردم ایران ابراز می  دارم.

اعزام نیروهای امدادی فوری فرانسه به ایران

دولت فرانسه با ابراز همدردی با دولت و مردم ایران در پی وقوع زلزله شدید در جنوب کشور بر آمادگی خود در اعزام کمک های فوری امدادی به زلزله زدگان تأکید کرد. به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس مقام های وزارت امور خارجه فرانسه در تماس با سفارت ایران اعلام کردند که گروه های امدادی به همراه کمک های اضطراری دولت فرانسه برای کمک به زلزله زدگان ایرانی آماده اعزام هستند. مقام های فرانسوی همچنین خواستار مساعدت مسئولان ایران برای تسهیل سفر امدادگران و هدایت عملیات امدادی آنان در ایران شدند. بنابراین گزارش کمک های فرانسه با نخستین پرواز به مقصد ایران ارسال خواهد شد.

آماده باش گروه نجات یونان

اداره آتش نشانی آتن نیز اعلام کرد: گروهی از متخصصان و کارشناسان یونانی ویژه عملیات نجات در زلزله، روز جمعه برای استقرار احتمالی در ایران در یک فرودگاه کوچک نظامی در نزدیکی آتن در حال آماده باش بالا قرار گرفتند. به گفته مقامات اداره یادشده، گروه نجات از ۲۵ نفر، سگ های حساس به بو و تجهیزات ویژه تشکیل می شود و منتظر کسب اجازه از ایران برای عزیمت به منطقه زلزله زده است. در صورت کسب اجازه، این گروه قادر است ظرف ۱۵ دقیقه برای پرواز به جنوب شرقی ایران با یک هواپیمای حمل ونقل نظامی یونان، آماده شود. وزارت امور خارجه یونان نیز می گوید جورج پاپاندرئو وزیر امور خارجه این کشور نیز ارسال کمک های اضطراری به ارزش ۲۵۰ هزار دلار به ایران را برای عملیات امداد زلزله مورد تأیید قرارداد او نوع کمک  های ارسالی را مشخص نکرد.

پیام تسلیت نخست وزیر بنگلادش برای رئیس جمهوری ایران

به دنبال وقوع زمین لرزه در ایران که چهار هزار کشته بر جای گذاشته و دست کم ۳۰ هزار نفر دیگر زخمی شدند، بنگلادش روز جمعه مراتب تأسف عمیق خود را از این زلزله مخرب اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، خالده ضیاء نخست وزیر بنگلادش در پیامی به محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران گفت: او از خبر این زمین لرزه در ایران که به قیمت از دست رفتن جان ارزشمند شمار زیادی منجر شد، سخت تکان خورده است.

پس لرزه ها ادامه دارد

رئیس شبکه لرزه نگاری تهران از وقوع پس لرزه های بزرگ در مناطق زلزله زده خبر داد. به گفته احمد صدیدخوی روند پس لرزه های هر زلزله با بزرگی بالای ۶ ریشتر تا ۲ ماه ادامه دارد، وی افزود: مطمئناً نزدیک ترین شبکه لرزه نگاری به منطقه زلزله زده بیش از ۲۰۰ پس لرزه را ثبت کرده است و احتمال دارد تا هزار پس لرزه نیز روی دهد. به گفته وی ممکن است زلزله ها و پس لرزه ها روند نزولی طی کنند و کاهش یابند، ولی در عین حال امکان وقوع یک پس لرزه بزرگ نیز وجود دارد. وی اعلام کرد: روند گسل زلزله تا دو روز آینده مشخص می شود.

نظر شما