سردر مسجد جورجیر اصفهان
موضوع : ایران‌شناسی | اصفهان

سردر مسجد جورجیر اصفهان

مسجد جورجیر یا جورجیز یکی از مساجد تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان است که در دوره صفوی ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه

مسجد جورجیر در محله باب الدشت و در انتهای بازار رنگرزان اصفهان قرار دارد. این مسجد در گذشته به نام مسجد جامع جورجیر یا مسجد جامع صغیر (در مقابل مسجد جامع اصفهان) شناخته می‌شد. مسجد جورجیر در دوره دیلمی و در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده و در دوره صفوی به همت حکیم محمد داوود، پزشک مخصوص شاه عباس دوم، بازسازی شده است.

سردر مسجد جورجیر

سردر مسجد جورجیر یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی دوره دیلمی و نمونه بارز آجرکاری و گره سازی به سبک رازی از دوره سلجوقیان است. این سردر باشکوه که به عنوان یکی از زیباترین آثار معماری اسلامی ایران شناخته می‌شود، امروزه به عنوان تنها بازمانده مسجد جورجیر در دوره دیلمی باقی مانده است.

مسجد حکیم

مسجد حکیم که در حال حاضر در محل مسجد جورجیر قرار دارد، در دوره صفوی ساخته شده و دارای چهار ایوان و محراب است. شبستان اصلی یا شبستانِ زیر گنبد آن، در پشت ایوان جنوبی واقع شده و دارای بزرگ‌ترین و زیباترین محراب مسجد است.

آدرس و دسترسی

مسجد جورجیر در محله باب الدشت و در انتهای بازار رنگرزان اصفهان واقع شده است. برای دسترسی به این مسجد می‌توانید از اتوبوس‌های خط 27 یا 37 استفاده کنید و در ایستگاه مسجد حکیم پیاده شوید.

نظر شما