مقرنس های شگفت انگیز مقبره علامه کلباسی اصفهان
موضوع : ایران‌شناسی | اصفهان

مقرنس های شگفت انگیز مقبره علامه کلباسی اصفهان

مقبره علامه کلباسی اصفهان در تخت فولاد اصفهان واقع شده است. این مقبره در ضلع جنوبی مسجد حکیم و در کنار مزار علامه مجلسی قرار دارد. مقبره علامه کلباسی دارای یک بقعه کوچک است که در وسط آن قبر علامه قرار دارد. اطراف بقعه نیز قبور برخی از اولاد و احفاد علامه دیده می‌شود.

علامه محمدابراهیم کلباسی از مراجع تقلید شیعه امامیه و فقیه، اصولی بود. او همچنین احیاگر حوزه علمیه اصفهان در قرن سیزدهم هجری به‌شمار می‌رفت. علامه کلباسی در سال ۱۱۸۰ هجری قمری در اصفهان متولد شد و در سال ۱۲۶۱ هجری قمری در همان شهر درگذشت.

مقبره علامه کلباسی یکی از زیارتگاه‌های مهم مذهبی در اصفهان است. این مقبره به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

در ادامه به معرفی جزئیات مقبره علامه کلباسی می‌پردازیم:

موقعیت: مقبره علامه کلباسی در ضلع جنوبی مسجد حکیم و در کنار مزار علامه مجلسی واقع شده است. این مقبره در تخت فولاد اصفهان قرار دارد.
شکل: مقبره علامه کلباسی دارای یک بقعه کوچک است که در وسط آن قبر علامه قرار دارد. اطراف بقعه نیز قبور برخی از اولاد و احفاد علامه دیده می‌شود.
مصالح: مصالح به کار رفته در مقبره علامه کلباسی عمدتاً از سنگ و گچ است.
تزئینات: تزئینات مقبره علامه کلباسی شامل گچ‌بری‌های ساده و کتیبه‌هایی با خط نستعلیق است.
کتیبه‌ها: در داخل مقبره علامه کلباسی کتیبه‌هایی با خط نستعلیق وجود دارد که حاوی نام و تاریخ وفات علامه است.
تاریخ بنا: مقبره علامه کلباسی در سال ۱۳۱۵ هجری قمری توسط فرزند علامه، سید محمدباقر کلباسی، ساخته شد.

در سال ۱۳۳۲ هجری قمری، مقبره علامه کلباسی توسط سید محمدحسین طباطبایی بروجردی بازسازی شد. در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی نیز مرمت‌های اساسی بر روی مقبره انجام شد.

نظر شما