ارتفاعات تالش-اسالم به روایت فرهاد کولیوند
موضوع : ایران‌شناسی | گیلان

ارتفاعات تالش-اسالم به روایت فرهاد کولیوند

ارتفاعات تالش-اسالم در استان گیلان واقع شده‌اند و بخشی از رشته کوه‌های البرز هستند. این ارتفاعات از شمال به دریای خزر، از جنوب به دشت مغان، از شرق به رودخانه آستاراچای و از غرب به شهرستان خلخال محدود می‌شوند.

بلندترین قله تالش-اسالم، قله تیلار با ارتفاع 3090 متر است که در بخش مرکزی شهرستان تالش قرار دارد. سایر قله‌های مهم این منطقه عبارتند از:

قله کلاهو با ارتفاع 2963 متر در بخش مرکزی شهرستان تالش
قله پشته کوه با ارتفاع 2685 متر در بخش مرکزی شهرستان رودبار
قله دیگاه با ارتفاع 2611 متر در بخش شاندرمن شهرستان ماسال
قله ارک سر با ارتفاع 2523 متر در بخش چابکسر شهرستان رودسر
قله لرینه با ارتفاع 2510 متر در بخش عمارلو شهرستان رودبار
قله هفته خونی دالی با ارتفاع 2471 متر در بخش اسالم شهرستان تالش
قله بنده سنگه با ارتفاع 2465 متر در بخش مرکزی شهرستان فومن

ارتفاعات تالش-اسالم دارای پوشش گیاهی متنوعی هستند که شامل جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و گونه‌های گیاهی دارویی می‌شود. این منطقه همچنین زیستگاه انواع جانوران وحشی مانند خرس، گرگ، پلنگ، گوزن، بز کوهی و عقاب است.

ارتفاعات تالش-اسالم از جمله مناطق گردشگری مهم استان گیلان هستند. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی مانند جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز، آبشارها، غارها، قلعه‌ها و پل‌های تاریخی است.

برخی از جاذبه‌های گردشگری ارتفاعات تالش-اسالم عبارتند از:

جنگل‌های انبوه تیلار، آلچالود، گشت رودخان و سیاه مزگی
مراتع سرسبز اسالم، شیخ علی خان و ییلاق ماسال
آبشارهای ویسادار، رامینه، شیرگاه و میل میل
غارهای خندق سر، میر اسماعیل و اژدها دشت
قلعه‌های شیندان، دیلگان و قلعه رودخان
پل‌های تاریخی خشتی، اچان و گاز بر

برای دسترسی به ارتفاعات تالش-اسالم می‌توان از جاده‌های آسفالته و خاکی موجود استفاده کرد. همچنین امکان دسترسی به این منطقه با هواپیما و قطار نیز وجود دارد.

در ادامه به معرفی برخی از قله‌های مهم تالش-اسالم می‌پردازیم:

قله تیلار

قله تیلار با ارتفاع 3090 متر، بلندترین قله تالش-اسالم است. این قله در بخش مرکزی شهرستان تالش قرار دارد و از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. قله تیلار دارای پوشش گیاهی متنوعی از جمله جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و گونه‌های گیاهی دارویی است. این منطقه همچنین زیستگاه انواع جانوران وحشی مانند خرس، گرگ، پلنگ، گوزن، بز کوهی و عقاب است.

قله کلاهو

قله کلاهو با ارتفاع 2963 متر، دومین قله بلند تالش-اسالم است. این قله در بخش مرکزی شهرستان تالش قرار دارد و از موقعیت طبیعی و گردشگری برخوردار است. قله کلاهو دارای پوشش گیاهی متنوعی از جمله جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و گونه‌های گیاهی دارویی است. این منطقه همچنین زیستگاه انواع جانوران وحشی مانند خرس، گرگ، پلنگ، گوزن، بز کوهی و عقاب است.

قله پشته کوه

قله پشته کوه با ارتفاع 2685 متر، سومین قله بلند تالش-اسالم است. این قله در بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد و از موقعیت طبیعی و گردشگری برخوردار است. قله پشته کوه دارای پوشش گیاهی متنوعی از جمله جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و گونه‌های گیاهی دارویی است. این منطقه همچنین زیستگاه انواع جانوران وحشی مانند خرس، گرگ، پلنگ، گوزن، بز کوهی و عقاب است.

نظر شما