آمارتیا کومار سن
موضوع : دانشنامه | س

آمارتیا کومار سن

آمارتیا سن(Amartya Kumar Sen): استاد فلسفه و اقتصاد دانشگاه هاروارد. وی به سبب مشارکت‌هایش در نظریه‌های توسعه انسانی و اقتصاد رفاه شناخته شده و یکی از مهم ترین آثار او کتاب «توسعه به مثابه آزادی» است. آمارتیا سن، برنده جایزه نوبل اقتصاد نیز هست.

زندگی
آمارتیا کومار سن در سوم نوامبر 1933م، در شهر سانتین کتان در ایالت بنگال هند متولد شد. لیسانس خود را در سال 1953 از دانشگاه کلکته گرفت و برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در سال 1959 از دانشگاه کمبریج دکتری گرفت. او از سال 1956 تدریس در دانشگاه «جداوپور» در کلکته را آغاز کرد؛ ولی اندکی بعد به انگلستان بازگشت و از سال 1957 تا 1963 در کمبریج، مشغول تدریس بود.
سِن در سال 1963 به عنوان استاد کرسی اقتصاد به دانشگاه دهلی پیوست؛ امّا در سال 1970 مجدداً به انگلستان بازگشت. او دوره 1971 ـ 1977 را در مدرسه عالی اقتصاد لندن گذراند و در سال 1977 استاد کرسی اقتصاد دانشگاه آکسفورد شد.
سِن در سال 1983 نایب رئیس و در سال 1984 رئیس انجمن اقتصاد سنجی انگلستان بود. او در سال 1967 رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل متحد بود که بررسی «نقش مهارت و تکنولوژی پیشرفته» را انجام داد. سن همچنین از سال 1980 تا 1982 رئیس «انجمن مطالعات توسعه ای» بود. او در سال 1976 به دریافت جایزه هندی «ماهالانوبیس» نایل آمد و در سال 1998 برنده جایزه نوبل رشته اقتصاد شد.
آنچه شهرت آرماتیا سن را جهانی ساخته است و نام او را زبانزد دانش پژوهان علوم اجتماعی و اقتصادی نموده است، کتاب «توسعه به مثابه آزادی» است. این کتاب، بسیار مورد توجه محافل علمی و مجامع بین المللی قرار گرفته است. برای مثال، کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد، بیان می کند که: «دنیای فقیر و محروم در میان اقتصاد دانان، زبانی رساتر، دوراندیش تر و بصیرتر از آمارتیا سن ندارد، با نشان دادن این کیفیت که زندگی ما نباید صرفاً بر اساس درآمد و ثروت، بلکه باید بر اساس میزان برخورداری ما از آزادی اندازه گیری شود. نوشته های ایشان انقلابی در نظریه و عمل توسعه به وجود آورده است. سازمان ملل متحد در کارهای توسعه خود، از خرد، اندیشه و نظرات مفید پروفسور آمارتیا سن به طور گسترده بهره برده است».
همچنین کِنت آرو برنده سابق جایزه نوبل در رشته اقتصاد می گوید: «آرماتیاسن در این کتاب به طور زیبا و جامعی این ایده را که فرآیند توسعه اقتصادی ماهیتاً با افزایش آزادی، نسبت مستقیم دارد، بسط داده است. او با مثال های تاریخی، شواهد تجربی و تحلیل قوی و محکم نشان می دهد که چگونه درک وسیع و جامعه از توسعه، نه تنها مخالف آزادی نیست، بلکه مشخصاً به افزایش آن کمک می کند».

منابع:
- هادوی کاشانی، اصغر. «آزادی و توسعه: نگاهی به کتاب توسعه به مثابه آزادی». حدیث زندگی، شماره 23(خرداد و تیر 1384).

نظر شما