یونسکو ارگ را سربلند می خواهد
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

یونسکو ارگ را سربلند می خواهد

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۲ - ۷ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۳۱ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه دلارام عظیمی:در مقابل فاجعه ای که ایران را در غم و ماتم فرو برده، محور شرارت دیگر معنایی پیدا نمی کند. حتی ایالات متحده که از سال ۱۹۷۹ میلادی هرگونه رابطه دیپلماتیک خود با دولت ایران را قطع کرده نیز برای کمک به زلزله زدگان ایرانی دست به کار شده است. به دنبال زمین لرزه ای که جمعه صبح شهر تاریخی در جنوب ایران را لرزاند بسیاری از کشورهای دنیا آمادگی خود را برای ارسال کمک های بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اعلام داشتند. رئیس جمهور ایران محمدخاتمی در همان ساعات اولیه پس از وقوع حادثه اظهار داشت که کشورش به تنهایی قادر به یاری رساندن به قربانیان و آسیب دیدگان این فاجعه ملی نخواهد بود و دعوت وی از دیگر کشورهای جهان برای کمک به مجروحان این ضایعه بزرگ با پاسخی گسترده مواجه شد. ایرانی ها برای نجات جان هزاران هزار آواره و مجروحی که سرپناهی در این روزهای سرد زمستانی ندارند، کمک های ارسالی از سوی تمام نقاط دنیا را پذیرفتند. حتی کمک آنهایی را که از آن سوی اقیانوس دولت ایران را به تلاش برای گسترش مخفی سلاح های اتمی متهم می  کنند. آنها فقط به دشمن دیرینه خود اسرائیل پاسخ منفی دادند. رژیم تل آویو نیز در واکنش به این اقدام ایران اعلام داشت که دولت ایران به جای قبول کمک های ارسالی از سوی شهروندان اسرائیلی می کوشد تا در این زمینه نیز مسائل سیاسی را دخالت دهد.

در شهری که زیرکوهی از آوار پنهان شد به منظور تسریع انتقال کمک های بین المللی، فرودگاه مرکزی استان بر روی هواپیماهایی که حامل نیروهای امداد خارجی و دیگر وسایل مورد نیاز برای زلزله زدگان ایرانی هستند، گشوده شد.  ایتالیا به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا ، سرپرستی و هدایت گروه های امداد متعلق به کشورهای عضو اتحادیه را عهده دار است. اولین هواپیمای 130_ C ایتالیا ظهر روز شنبه در فرودگاه بم به زمین نشست و دومین پرواز در آخرین ساعات شنبه شب به ایران رسید. ایتالیا جزو اولین کشورهایی بود که به درخواست کمک ایران پاسخ داد. مقامات محلی به ۳۰ نفر ایتالیایی که اعضای صلیب سرخ این کشور، ماموران آتش نشانی و برخی از کارکنان وزارت امور خارجه ایتالیا به شمار می  آیند، منطقه ای به نام «براوات» را نشان داد تا هر چه سریع تر به این محل که هنوز هیچ یک از گروه های امداد در آنجا حاضر نشده اند رهسپار شوند. صرف نظر از ۲ میلیون وسیصد هزار یوروی اهدایی از سوی اتحادیه اروپا به منظور کمک  فوری به مناطق زلزله زده، ایالات متحده نیز دو گروه متخصص در یافتن اجساد قربانیان را به ایران اعزام کرده است. یکی از این گروه ها در عملیات امدادرسانی به قربانیان حوادث یازده سپتامبر در نیویورک شرکت جسته بود. عملیات کمک رسانی و امداد از سوی سازمان های غیردولتی و صلیب سرخ جهانی سازماندهی خواهند شد.

ولی آنچه نگرانی عمیق و گسترده کارشناسان میراث فرهنگی جامعه جهانی را برانگیخته خرابی های ناشی از زلزله ای است که قسمت اعظم ارگ تاریخی بم را ویران ساخته. با این وجود در حالی که بسیاری از بناهای یادبود قدیمی و مدرن ایران که همگی در برابر باران های شدید و توفان و زلزله و رانش زمین شکننده به نظر می رسند، ساختار اصلی ارگ بم حداقل آن طور که در تصاویر تلویزیونی مشاهده شده، به طور کامل ویران نشده اما طبیعی است که شدت زلزله بم خسارات فراوانی به این بنای زیبا وارد کرده است ولی بافت اصلی آن حفظ شده و همین موضوع امیدواری های یونسکو را برای ترمیم مجدد ارگ افزایش داده است. یک بار دیگر جامعه بین المللی مجبور شد تا با یک بلای طبیعی دیگر مقابله کند. این بناها زمین تا آسمان با سبک های امروزی ما تفاوت دارند و شاید دقیقاً به همین دلیل در نظر ما این چنین زیبا و جذاب به نظر می رسند و همواره به عنوان سرمایه های فرهنگی باقی خواهند ماند. برای همین ما حتی امروز هم که ابزار کافی برای درک عظمت و بزرگی این بنای باستانی را نداریم، تلاش می کنیم تا از نابودی آن جلوگیری کنیم. باید امیدوار بود تا یونسکو در اسرع وقت کارشناسان خود را برای بررسی ارگ بم به منطقه اعزام نماید و از تجربه علمی آنها و توانایی های فنی این افراد بهره بگیرد. این مسئله تنها به همکاری کشورهای ثروتمند دنیا با کشورهایی که از امکانات و شرایط و تجهیزات مشابه آنها برخوردار نیستند مربوط نمی شود بلکه می تواند در قالب همکاری با مقامات فرهنگی ایران به منظور پایه ریزی پروژه های آینده تلقی شود. شاید بتوان با اقداماتی نظیر این اندکی از نامهربانی های طبیعت با بناهای تاریخی را جبران کرد.

منبع: Unita

نظر شما