من با هیتلر فرق می کنم، گفت و گوی الجزیره با نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری گرجستان
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

من با هیتلر فرق می کنم، گفت و گوی الجزیره با نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری گرجستان

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۲ - ۷ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۳۱ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه امیر هاشمی:- الجزیره- ساآکاشویلی شما از آنچه به تازگی در گرجستان رخ داد به عنوان انقلاب مخملین یاد کردید، حال آنکه ادوارد شواردنادزه آن را کودتایی نامید که علیه حکومت گرجستان طراحی شده بود، نظر شما در این باره چیست؟

ساآکاشویلی- در حقیقت آنچه رخ داد،  انقلابی زیبا و جذاب بود، چرا که در این انقلاب حتی یک قطره هم خون ریخته نشد، به خصوص که این انقلاب در کشوری رخ داد که مملو از سلاح و گروه های مسلح سازمان یافته و غیر سازمان یافته است. به هر تقدیر حاصل این انقلاب برکناری رئیس جمهوری بود که رهبری کشور را به عهده داشت،  او به خاطر فضایی که درپی اعمال سیاست های خود در گرجستان به وجود آمده بود دیگر جایی برای ماندن در این کشور نداشت. وضعیت در گرجستان به گونه ای شد که دیگر هیچ کس حتی افراد خانواده خودش هم او را تائید نمی کردند.

اما با این حال عدم حمایت آمریکایی ها از وی در آخرین و حساس ترین لحظات، اساسی ترین عاملی بود که باعث سقوط او شد. این در حالی است که او همیشه از حمایت آمریکایی ها برخوردار بوده است. ما همه از این موضوع باخبریم که وقتی شوارد نادزه طی تماسی تلفنی، اعلام وضعیت فوق العاده در گرجستان را به اطلاع پاول رساند، وزیرخارجه آمریکا به او گفت: «با این کاری که تو کردی نمی توانی گرجستان را از بحران و تنگنای کنونی نجات دهی.» و این همان چیزی بود که در عمل ثابت شد.

نتیجه، آن شد که در نهایت نه روسیه از او حمایت کرد و نه آمریکا. اما این هم اصل ماجرا نیست بلکه موضوع اساسی صدای ملت گرجستان بود. شواردنادزه خواست که خونریزی به راه بیندازد، حتی بین بخشی از نیروها سلاح توزیع کرد و از آنها خواست که از حکومت او دفاع کنند، دستور حبس خود من و حتی قتل من را هم صادر کرد، اما در نهایت امر چاره ای جز برکناری برایش باقی نماند.

- به هنگام این حوادث وزارتخانه های دفاع، کشور و اطلاعات و امنیت کجا بودند؟ ما می دانیم که این وزارتخانه ها ابتدا ناظر بی طرف حوادث بودند اما کمی بعد شنیدیم که آنها نیز به نفع مخالفان وارد عمل شدند؟

صراحتاً بگویم، در هفته های اول، درگیری های سختی داشتیم. اما پلیس به ما گفت که از شوارد نادزه حمایت نمی کند چرا که به عنوان مثال هزار نفر کادر پلیس که ماموریت حفاظت از کاخ وی را به عهده داشتند، سه ماه بود که شواردنادزه حقوق آنها را پرداخت نکرده بود، حتی به آنها غذا هم نمی دادند.اینجا بود که ما وارد عمل شده و به آنها غذا دادیم.همین امر باعث شد تا بین تظاهر کنندگان و پلیس یک نوع صمیمیت به وجود آید. از سویی دیگر آن شبی که ما پارلمان را تصرف کردیم، من در حالی که دسته گلی را با دست هایم بالا گرفته بودم، وارد پارلمان شدم تا ثابت کنم که اسلحه ای همراه خود ندارم به همین خاطر هم بود که نمایندگان رسانه های دسته جمعی خارجی با الهام از دسته گل من این انقلاب را انقلاب گل نامیدند. ماموران امنیتی تمام خطوط تلفن شواردنادزه را قطع کردند که این به معنی قطع شدن ارتباط او با جهان خارج بود.

سپس نخبه های سیاسی، ستاد مشترک و تمام پلیس به استثنای وزیر کشور به ما پیوستند، البته آنها تصمیمی منطقی گرفتند.

- به فرض تائید اظهارات شما بنابراین چرا شما به او امان دادید و سلامت جان او را تضمین کردید؟

بله. ما خودمان نخواستیم به او حمله کنیم چون می خواستیم در کشوری متمدن زندگی کنیم که رئیس جمهور سابق آن هم بتواند به زندگی خود ادامه دهد. اما در عین حال طبیعی است که تلاش کنیم صدها میلیون دارایی گرجستان را- البته اگر ثابت شود که او غارت کرده- به کشور بازگردانیم، به هر حال او- شوارد نادزه- جزئی از تاریخ ماست، من پنج ساله بودم که او در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق رهبر کشور ما بود و بعد هم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رئیس جمهور گرجستان شد بنابراین طبیعی است که در ما روحیه انتقام گیری به وجود نیاید. رئیس جمهور سابق ما را به قتل رساندند، اما امروز من نمی خواهم کسی او را به قتل برساند تا این امر در گرجستان به یک رویه تبدیل نشود، چرا که در این صورت ممکن است پس از اینکه من رئیس جمهور گرجستان شوم، مردم به فکر کشتن من هم بیفتند. واقعیت این است که تاکنون هیچ یک از رؤسای جمهوری ما به آرامی و بدون درگیری از قدرت کنار نرفته اند.

- در خلال صحبت هایتان اشاره کردید شما رئیس جمهور گرجستان خواهید شد، چطور این همه به خود مطمئن هستید؟

اگر کودتا یا عملیاتی تروریستی صورت نگیرد من مطمئن هستم که ۸۰درصد آرا را به دست خواهیم آورد. این چیز سختی نیست. چرا که امروز گرجستان متحد شده، وانگهی انتخابات پارلمانی اخیر نیز ثابت کرده که اکثریت آرای مردم به نفع ماست.

تحلیل های سیاسی نیز اشاره به این امر دارد که بعد از این انقلاب ما از سوی اکثریت قریب به اتفاق مردم حمایت خواهیم شد. انتخابات برگزار می شود و قطعاً هیچ کس هم قادر نیست ورق را برگرداند.

- به نظر شما چه کسانی ممکن است دست به اعمال تحریک آمیز یا تروریستی بزنند؟

دو ژنرال در گرجستان هستند که از طریق فساد ثروت هنگفتی را به دست آورده اند، این دو نفر این روزها دست به اقداماتی می زنند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وزیر امنیت و اطلاعات سابق گرجستان نیز قصد دارد به گرجستان برگردد ویک جنبش به راه بیندازد، از سویی برخی نیز در کشورهای همسایه هستند که نمی خواهند من رئیس جمهور شوم و البته آنها هیچ وابستگی به حکومت کشورهای متبوع خود ندارند.

یک مافیای داخلی هم در گرجستان وجود دارد که راضی نیست ما مبارزه با فساد اقتصادی داخلی را آغاز کنیم. همه می دانیم که ما آلوده به این فسادها نیستیم. طبیعی است مافیایی که ۳درصد جمعیت گرجستان را تشکیل می دهد و پول زیاد و اسلحه کافی هم در اختیار دارد، در مقابل ما مقاومت کنند.

- برخی در گرجستان و نیز در دیگر نقاط جهان از شباهت شما و هیتلر سخن می گویند، به عبارت دیگر شیوه به قدرت رسیدن شما در گرجستان و به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان را شبیه به هم می دانند، نظر شما در این باره چیست؟

این چیزی است که برخی تحلیلگران روسی مطرح کرده اند، علت آن هم این است که آنها با من موافق نیستند، چون آنها معتقدند که من از سوی آمریکا حمایت می شوم. حال آنکه من متعلق به گرجستان هستم، نه به آمریکا وابسته ام و نه به روسیه.از سویی تخصص من در زمینه حقوق بشر است.

من در طول زندگی ام دموکراسی و لیبرالیسم را در کشور اشاعه داده ام. امروز گرجستان به خاطر دموکراسی موجود در زمینه مطبوعات و آزادی اندیشه مدیون من است. چرا که من بودم که ریاست کمیته ویژه حقوق بشر پارلمان را به عهده داشتم،  بنابر این آنهایی که درباره من آنگونه که شما گفتید، اظهار نظر می کنند، کسانی هستند که از شیوه و اسلوب کاری من راضی نیستند.

شما چگونه انتظار دارید کسی که پرچم تظاهرکنندگان و مخالفان را در دست، دارد،- مانند هیتلر- سخنوری قوی نباشد، آنچه مسلم است انسان باید قوی باشد اما باید از این قدرت به نفع مردم استفاده کند نه علیه آنان. بنابر این من با هیتلر فرق می کنم.

ادامه دارد

نظر شما