خانه یغمایی‌ها در شاهرود
موضوع : ایران‌شناسی | سمنان

خانه یغمایی‌ها در شاهرود

خانه یغمایی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شاهرود در استان سمنان است. این خانه در اوایل دوره پهلوی و در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی ساخته شده است. معماری خانه یغمایی‌ها به سبک معماری خانه‌های یزدی است و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند بادگیر و حوض‌خانه است.
تاریخچه
خانه یغمایی‌ها در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به دستور محمد حسین یغمایی، تاجر بزرگ شاهرودی، ساخته شده است. معماری این خانه را استاد مهدی حیدریان، یکی از معماران برجسته یزدی، بر عهده داشته است.
معماری
خانه یغمایی‌ها یک حیاط مرکزی دارد که در اطراف آن اتاق‌های متعددی قرار گرفته‌اند. ویژگی منحصر به فرد این خانه وجود بادگیر و حوض‌خانه است. بادگیر خانه یغمایی‌ها به نسبت دیگر بادگیرها، سخت و پیچیده ساخته شده و ارتفاع آن به نسبت دیگر بناها، بلندتر است. اتاق حوض‌خانه نیز در زیر بادگیر قرار دارد. حوضچه‌ای در وسط اتاق قرار دارد که هوای ورودی از بادگیر با برخورد به آن کاهش می‌یابد، گرد و غبار از آن زدوده می‌شود و هوایی خنک و عاری از غبار وارد فضای خانه می‌شود.
مسیر دسترسی
خانه یغمایی‌ها در خیابان تهران، خیابان هشت شهریور یا بهرام، شهر شاهرود واقع شده است. این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
زمان بازدید
خانه یغمایی‌ها همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ برای بازدید عموم باز است.
هزینه بازدید
برای بازدید از خانه یغمایی‌ها نیازی به پرداخت هزینه نیست.
دیدنی‌های اطراف
در اطراف خانه یغمایی‌ها جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند مسجد جامع شاهرود، خانه تاریخی ناصر لشکر، خانه لطفی، خانه طاهری، خانه رجبی و خانه تاریخی تدین نیز قرار دارند.

نظر شما