آتشکده گره یا آتشکده جره
موضوع : ایران‌شناسی | فارس

آتشکده گره یا آتشکده جره

آتشکده گره یا آتشکده جره، بنایی چهارتاقی از دوره ساسانیان است که در روستای جره از توابع شهرستان کازرون در استان فارس واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
آتشکده گره بر روی بلندای زمینی که مشرف بر رودخانه جره است، از سنگ و گچ ساخته شده‌است. این بنا دارای چهار ستون سنگی در گوشه‌ها و یک طاق مرکزی است. در داخل آتشکده، چهار طاقچه وجود دارد که احتمالاً محل قرارگیری مجسمه‌های چهار امشاسپند بوده است.
آتشکده گره یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان فارس است که نشان‌دهنده شکوه و عظمت تمدن ایران باستان است. این بنا در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مرمت شد.
ویژگی‌های آتشکده گره

بنای چهارتاقی
ارتفاع ۱۲ متر
قطر ستون‌ها ۳ متر
عرض طاق مرکزی ۶ متر
وجود چهار طاقچه در داخل آتشکده

تاریخچه آتشکده گره
تاریخ دقیق ساخت آتشکده گره مشخص نیست، اما بر اساس شواهد موجود، این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده است. در دوره ساسانیان، آتشکده‌ها به عنوان مکان‌های مقدس برای پیروان دین زرتشتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
آتشکده گره در دوران اسلامی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این دوران، این بنا به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.
موقعیت آتشکده گره
آتشکده گره در روستای جره از توابع شهرستان کازرون در استان فارس واقع شده است. این بنا در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر کازرون و در کنار رودخانه جره قرار دارد.
راه دسترسی به آتشکده گره
برای دسترسی به آتشکده گره، می‌توان از جاده کازرون به شیراز استفاده کرد. پس از رسیدن به روستای جره، می‌توان با طی مسافت کوتاهی از طریق جاده خاکی به این بنا رسید.
ساعات بازدید از آتشکده گره
آتشکده گره همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر آماده بازدید است.

نظر شما