خانه طباطبایی‌ها از دریچه دوربین نسرین شیخ حسن
موضوع : تصویر | عکاسی

خانه طباطبایی‌ها از دریچه دوربین نسرین شیخ حسن

خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر کاشان واقع شده است. این خانه در دوره قاجار و به دستور سید جعفر طباطبایی، بازرگان ثروتمند کاشانی، ساخته شد. ساخت این خانه ۱۰ سال به طول انجامید و در سال ۱۲۵۰ هجری قمری به پایان رسید.
 


خانه طباطبایی‌ها دارای ۴۷۳۰ مترمربع وسعت است و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. بخش بیرونی خانه شامل حیاط مرکزی، هشتی، شاه‌نشین، اتاق‌های پذیرایی و بادگیر است. بخش اندرونی خانه نیز شامل حیاط زنانه، اتاق‌های خواب، آشپزخانه و سرداب است.
خانه طباطبایی‌ها از نظر معماری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. این خانه از ترکیب هنرهای مختلف ایرانی مانند گچ‌بری، آجرکاری، کاشی‌کاری و نقاشی تشکیل شده است. گچ‌بری‌های خانه طباطبایی‌ها از جمله زیباترین گچ‌بری‌های ایران هستند و از نقوش اسلیمی و گل و مرغ الهام گرفته شده‌اند.
 


خانه طباطبایی‌ها در سال ۱۳۷۴ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران خریداری و مرمت شد. این خانه هم‌اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کاشان شناخته می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
بخش‌های مختلف خانه طباطبایی‌ها

حیاط مرکزی: حیاط مرکزی خانه طباطبایی‌ها بزرگترین حیاط این خانه است و در مرکز آن حوض بزرگی قرار دارد. این حیاط از طریق هشتی به بخش بیرونی و اندرونی خانه راه دارد.
هشتی: هشتی خانه طباطبایی‌ها فضایی هشت‌ضلعی است که به عنوان فضایی واسط بین بیرون و درون خانه عمل می‌کند. این هشتی دارای گچ‌بری‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز است.
شاه‌نشین: شاه‌نشین اتاقی بزرگ و مجلل است که در بخش بیرونی خانه قرار دارد. این اتاق محل پذیرایی از مهمان‌های ویژه بوده است.
اتاق‌های پذیرایی: اتاق‌های پذیرایی خانه طباطبایی‌ها در بخش بیرونی خانه قرار دارند و برای پذیرایی از مهمانان معمولی استفاده می‌شدند.
بادگیر: خانه طباطبایی‌ها دارای سه بادگیر است که برای تهویه هوای خانه در فصل تابستان استفاده می‌شدند.
حیاط زنانه: حیاط زنانه خانه طباطبایی‌ها در بخش اندرونی خانه قرار دارد و محل زندگی زنان خانواده بوده است.
اتاق‌های خواب: اتاق‌های خواب خانه طباطبایی‌ها در بخش اندرونی خانه قرار دارند.
آشپزخانه: آشپزخانه خانه طباطبایی‌ها در بخش اندرونی خانه قرار دارد.
سرداب: سرداب خانه طباطبایی‌ها در زیر حیاط زنانه قرار دارد و در فصل تابستان برای خنک کردن خانه استفاده می‌شد.
 

گچ‌بری‌های خانه طباطبایی‌ها
گچ‌بری‌های خانه طباطبایی‌ها از جمله زیباترین گچ‌بری‌های ایران هستند. این گچ‌بری‌ها از نقوش اسلیمی و گل و مرغ الهام گرفته شده‌اند و با مهارت و ظرافت خاصی اجرا شده‌اند.
گچ‌بری‌های خانه طباطبایی‌ها در بخش‌های مختلف خانه، از جمله حیاط مرکزی، هشتی، شاه‌نشین، اتاق‌های پذیرایی و بادگیر، دیده می‌شوند.
نقاشی‌های خانه طباطبایی‌ها
نقاشی‌های خانه طباطبایی‌ها نیز از جمله آثار هنری ارزشمند این خانه هستند. این نقاشی‌ها با رنگ‌های طبیعی و زنده اجرا شده‌اند و صحنه‌های مختلف از طبیعت و زندگی روزمره را به تصویر می‌کشند.
نقاشی‌های خانه طباطبایی‌ها در بخش‌های مختلف خانه، از جمله حیاط مرکزی، هشتی، شاه‌نشین، اتاق‌های پذیرایی و بادگیر، دیده می‌شوند.
خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است که ارزش بازدید را دارد. این خانه یادگاری از هنر و معماری ایرانی در دوره قاجار است و می‌تواند به گردشگران این دوره را از نزدیک معرفی کند

عکسها: نسرین شیخ حسن

نظر شما