استفاده زیاد از موبایل ممکن است باروری مردان را کاهش دهد
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

استفاده زیاد از موبایل ممکن است باروری مردان را کاهش دهد

تعداد اسپرم مردان در ۵۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته است. این کاهش نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده باروری مردان ایجاد کرده است.
محققان در یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Fertility and Sterility منتشر شد، دریافتند که مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض کاهش تعداد اسپرم و ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر غلظت کم اسپرم هستند.
در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۲۸۸۶ مرد سوئیسی در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که مردانی که هر هفته تنها یک بار از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند، به‌طور میانگین در هر میلی‌لیتر ۷۲ میلیون اسپرم داشتند. این رقم در مردانی که روزانه بیش از ۲۰ بار از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند، به ۵۸ میلیون اسپرم کاهش یافته بود.
محققان بر این باورند که میدان‌های الکترومغناطیسی منتشر شده توسط تلفن‌های همراه ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد. این میدان‌ها می‌توانند دمای بیضه‌ها را افزایش دهند و این امر می‌تواند بر تولید اسپرم تأثیر منفی بگذارد.
این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده زیاد از تلفن همراه ممکن است بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد. مردانی که نگران باروری خود هستند، باید از استفاده زیاد از تلفن همراه خود خودداری کنند.

نظر شما