اولین نوار بن لادن در سال ۲۰۰۴
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

اولین نوار بن لادن در سال ۲۰۰۴

روزنامه شرق، سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۲ - ۱۳ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۶ ژانویه ۲۰۰۴

شبکه تلویزیونی الجزیره نوار صوتی جدیدی منسوب به بن لادن را پخش کرد. در نوار صاحب صدا از مسلمانان می خواهد که به جهاد خود ادامه دهند. او همچنین رهبران کشور  های عربی خلیج فارس را متهم به حمایت از آمریکا درحمله به عراق می کند. صاحب صدا می  گوید: «هدف پیام من به شما، دعوت به جهاد است تا نقشه های عظیمی را که علیه امت ما طراحی شده خنثی کنید، مثل اشغال بغداد و خانه خلافت مسلمین از سوی جنگجویان صلیبی که با کمک از دین برگشته ها و با حیله سلاح های کشتارجمعی انجام شد. همچنین به شدت تلاش می شود که با فریب نقشه راه صلح و معاهده صلح ژنو، مسجد الاقصی و جهاد را در فلسطین عزیز از بین برد.»

وی همچنین در این نوار برای نخستین بار به دستگیری صدام حسین نیز اشاره کرد که نشان می دهد پیام صوتی وی اخیراً ضبط شده است. به گزارش واشنگتن پست یکی از مقامات CIA که خواسته نامش فاش نشود، گفته است احتمالاً این نوار دیروز یا نهایتاً در عرض چند روز گذشته ضبط شده است. اگر صحت این نوار تایید شود این نخستین پیام القاعده پس از اعلام وضعیت امنیتی نارنجی در آمریکا از حدود ۲ هفته پیش است.اسامه بن لادن در این نوار حکام خلیج فارس را به شدت مورد انتقاد قرار داد و نسبت به توانایی آنها مبنی بر ایستادگی در برابر هرگونه حمله احتمالی از سوی آمریکا به این کشور ها ابراز تردیدکرد. رهبر القاعده هم چنین از کشورهایی که جلوی ارسال کمک های مالی به خانواده های شهدای فلسطینی را گرفته اند، انتقاد کرد. وی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به خاطر استقبال از اعضای شورای دولت انتقالی عراق انتقاد کرد. بن لادن در این پیام علت عقب افتادگی اعراب و مسلمانان را غفلت از اسلام به عنوان شیوه حکومتی دانست.در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز نوار دیگری شبیه این نوار از تلویزیون «العربیه» عربستان پخش شد که گفته می شود صاحب صدای آن نوار نیز بن لادن است.«ابراهیم هلال» مدیر خبر شبکه الجزیره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این نوار روز یکشنبه به دست آنها رسیده است، اما از این که این نوار چطور برای شبکه فرستاده شده چیزی نگفت. او ابراز اطمینان کرد که صاحب صدا اسامه بن لادن است. مدت زمان نوار اصلی ۴۷ دقیقه بوده که الجزیره ۱۴ دقیقه آن را پخش کرده است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به نوار صوتی مذکور گفت کسی که در این نوار سخن گفته، خود بن لادن است. به گزارش خبرگزاری رویترز وی گفت: «بگذارید فرض را بر این بگذاریم که این صدای خود بن لادن است.» با این حال استراو هیچ مدرکی دال بر اثبات گفته خود ارائه نکرد. او افزود: «شکی نیست که سازمان القاعده و شبکه های وابسته به آن همچنان فعالند و فعالیت آنها نیز کاملاً محسوس است، تا آنجایی که ما می دانیم بن لادن هنوز زنده است.»
 

نظر شما