امتیازات بی سابقه اوباما به رژیم صهیونیستی
موضوع : نمایه مطبوعات | کیهان

امتیازات بی سابقه اوباما به رژیم صهیونیستی

روزنامه کیهان، دوشنبه 9 شهریور 1388- شماره 19450

شاید در دوره 60 ساله شکل گیری رژیم اشغالگر اسرائیل، هیچ دولتی در آمریکا به اندازه دولت «باراک اوباما» به این رژیم امتیاز نداده و هیچ دولتی هم به اندازه این دولت، برخلاف شعارهایش، درصدد تضییع حقوق فلسطینی ها و اعراب نبوده است.
در دوره منفورترین رئیس جمهوری آمریکا، یعنی «جرج بوش» پسر، که معروف بود همانند عروسکی در دستان اسرائیلی ها و «آیپک» لابی آن رژیم در واشنگتن است، بحث غیرقانونی بودن ساخت شهرک های یهودی نشین نه تنها در بیت المقدس شرقی و کرانه باختری، بلکه در تمام سرزمین های اشغالی پس از سال 1967 تقریبا پذیرفته شده بود. در حقیقت در دوره بوش بحث بر سر ضرورت عقب نشینی اسرائیل از بلندی های جولان، عقب نشینی از لبنان و در مجموع بازگشت به مرزهای پیش از سال 1967 مطرح بود. اما جالب است که اکنون اوباما در پشت شعارهای اعراب فریب خود، انتظار دارد تا اگر اسرائیل ساخت شهرک های غیرقانونی را در بیت المقدس شرقی طی یک دوره شش ماهه متوقف کند و در همین دوره زمانی، فلسطینی ها را با هدف تغییر بافت جمعیتی، مجبور به کوچ اجباری از بیت المقدس نکند، مسلمانان برای اسرائیلی ها فرش قرمز پهن کنند. رسانه های قدرتمند تحت سلطه اسرائیل نیز با تبلیغات خود، رفته رفته می کوشند سطح انتظارات مسلمانان را تا همین توقف شهرک سازی پایین آورند. نکته جالب تر اینکه، اکنون دولت اوباما که عموما توسط افراطیون دو تابعیتی اسرائیلی-آمریکایی احاطه شده است، سرگرم قبولاندن این دستورالعمل تل آویو به اروپایی ها است که اگر می خواهید اسرائیل شهرک سازی را متوقف کند، از آنها هم باید تحریم ها علیه ایران را نیز پس از ماه سپتامبر (11 مهرماه) تشدید کنند. «استیون کوهن» از یهودیان احتمالا دوتابعیتی که از او به عنوان کارشناس مسائل خاورمیانه و مشاور سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا نام می برند، گفته است «جرج میچل» نماینده ویژه اوباما در امور خاورمیانه، انتظار دارد نخست وزیر اسرائیل به نوعی با توقف شهرک سازی موافقت کند و همزمان با آن، فلسطینی ها نیز اعلام کنند که آماده اند پیش از توقف کامل شهرک سازی، با اسرائل مذاکره کنند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی نیز اعلام کنند که حاضرند نقش میانجی را در این میان بازی کنند و روابط خود را با اسرائیل عادی سازند.
کوهن در گفت وگو با نشریه «فارن پالیسی» افزود: این عادی سازی روابط در ابتدا به معنای ایجاد دفتر منافع دوجانبه یا دفتر مشترک در بعضی کشورهای اسلامی-آفریقایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
اظهارات کوهن که در دولت اوباما ارتقاء مقام هم یافته است، نیات واقعی اسرائیلی ها و فضای حاکم بر کاخ سفید را بیش از پیش آشکار می کند.
«آرون میلر» از دیگر صهیونیست های افراطی آمریکا، که مذاکره کننده صلح خاورمیانه در زمان شش وزیر خارجه آمریکا بوده، هم گفته است دولت اوباما قصد دارد کنفرانسی را برای روند صلح را در اواخر ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار کند که «مادرید پلاس» نام دارد. برنامه صلحی که در کنفرانس مطرح می شود حداقل از سه بخش تشکیل می شود: 1- از سرگیری مجدد مذاکرات اسرائیل-سوریه و اسرائیل فلسطین و همچنین از سرگیری روابط چند جانبه رسمی میان اسرائیل و دیگر کشورهای عربی 2-توافق با نتانیاهو برای توقف شهرک سازی در حوزه هایی که فراتر از دولت قبلی اسرائیل رفته است 3-از سرگیری تاسیس دفاتر منافع اسرائیل در کشورهای عرب، که اگر شامل عربستان سعودی نشود، حتما باید بحرین در میان این کشورها حضور داشته باشد.
میلر که در حال حاضر در مرکز «وودرو ویلسون» حضور دارد، افزود که قرار است کل این مسائل در یک کنفرانس و یا اعلان رسمی، گنجانده شود. مشخص نیست که آیا این کنفرانس بین المللی برگزار می شود یا خیر و اگر برگزار می شود در کجا برگزار خواهد شد. دیپلمات های غربی گفته اند هم روسیه و هم فرانسه حاضرند میزبان این کنفرانس باشند. فارن پالیسی در یک گزارش خود در ارتباط با موضوع نوشته است؛ بعضی از مقامات پیشنهاد داده اند که برنامه صلح خاور میانه با دیگر مسائل خاورمیانه، به طور همزمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شود. نخست وزیر اسرائیل در روزهای اخیر تصریح کرد اگر بخواهد شهرک سازی را برای دوره ای شش ماهه متوقف کند، این توقف شامل شهرک هایی نمی شود که کلنگ احداث آنها به زمین خورده است. نتانیاهو در عین حال، نگفته است که کلنگ احداث چند شهرک تاکنون به زمین خورده است و آیا اسرائیل آنقدر بودجه دارد که همین شهرکها را ظرف پنج سال آتی تمام کند که حال می خواهد بر سر آن معامله هم بکند!
نکته مهمتر اینکه، آیا جایی می ماند که اسرائیل بتواند شهرک بسازد و کلنگ احداث آن را به زمین نزده باشد؟ از همه مهمتر، با تکمیل همین شهرک ها، آیا اساسا از دید خود آنها، اصولا امکان تبیین منطقه ای به نام کشور فلسطین امکان پذیر خواهد بود؟ شاید این بار چند شهرک ویرانه، پراکنده و جدا از هم را می خواهند فلسطین بنامند!
مهمتر از همه اینکه وضعیت میلیون ها فلسطینی که به خاطر اشغال کشورشان توسط صهیونیست ها آواره شده اند، چه خواهد شد؟ تمام دلخوشی کنونی آمریکا این است که اکنون محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین است و او همه شروط اسرائیل و آمریکا را می پذیرد. اما آمریکایی ها غافل از این موضوع هستند که این توافق باید به تایید ملت فلسطین برسد. اکنون یک نفر فقط می خواهد سهم خودش را ببخشد، اگر مردم فلسطین می خواستند کشورشان را به اسرائیلی ها ببخشند که مبارزه آنان 60 سال ادامه پیدا نمی کرد! اکنون منابع خبری اسرائیلی- آمریکایی می گویند که قرار است اوباما 18 سپتامبر (27شهریور) یعنی در سال نو یهودیان اسرائیلی و لابی قدرتمند آنها در آمریکا، برای آنان سخنرانی کند. اما معلوم نیست او این شجاعت را خواهد داشت که بگوید اشغالگری نمی تواند ادامه یابد و نباید چهره یهودیان را با ادامه این اشغالگری تخریب کرد. انتظار است که اوباما در آن سخنرانی اشاره کند که میلیون ها فلسطینی آواره باید این حق را که برخلاف اعلامیه حقوق بشر پایمال شده است را بار دیگر به دست آورند، تا به سرزمین مادری خود بازگردند. او باید به آنان بگوید که به اصول حقوق بشر تن دهند و بپذیرند که همه فلسطینی های آواره به کشورشان بازگردند و سپس انتخاباتی تحت نظر سازمان ملل برگزار شود و به این ترتیب، دولتی تشکیل شود که مسلمانان، یهودیان و مسیحی ها همانند 60 سال قبل بتوانند در صلح و امنیت و آرامش و در کنار هم زندگی کنند. این خواسته با همه اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی منطبق است، و اوباما نباید نگران باشد که به خاطر بیان آن، صهیونیست های حاکم بر کشورش، او را سرنگون کنند. اوباما اگر به دنبال یک صلح باثبات و نه یک ژست سیاسی کم دوام و سراب گونه در خاورمیانه است، باید اندکی ریسک را بپذیرد و این حداقل خواسته ها را بیان کند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظر شما