آیت الله موسوی بجنوردی: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تا سطح نرخ تورم ربا محسوب نمی شود
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

آیت الله موسوی بجنوردی: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تا سطح نرخ تورم ربا محسوب نمی شود

روزنامه همشهری، سه شنبه 23 مرداد ,1375 13 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1041

سرویس اقتصادی: حضرت آیت الله موسوی بجنوردی اعلام کرد که افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تا سطح نرخ تورم ربا محسوب نمی شود. وی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است دیروز در جلسه خبرنگاران با اعضای هیات علمی موسسه بانکداری ایران گفت: آنچه که درباره مالیات پول مطرح است, قدرت خرید پول است. بنابراین افزایش بر قدرت خرید پول ربا محسوب می شودنه افزایش بر مبلغ اسمی پول. در بخش دیگری از این مصاحبه دکتر هدایتی راد در این زمینه گفت: با استفاده از سیستم شاخص بندی می توان نرخ سودسپرده های بانکی را با نرخ تورم هماهنگ کرد. در این روش ارزش اسمی سپرده های بانکی با شاخص کالاها و خدمات مصرفی مرتبط می شود.
البته روشهای دیگری نیز برای رفع این معضل مطرح شده است که در سمینار امسال بانکداری اسلامی توسط کارشناسان فن ارائه می شود. . دکتر مهدی عمرانی رئیس موسسه بانکداری ایران نیز گفت: هفتمین سمینار بانکداری اسلامی در روزهای یازدهم و دوازدهم شهریورماه امسال در تهران با عنوان حفظ ارزش پول و بررسی نظرات از دیدگاه اسلامی برگزار می شود.
. علی یاسری معاون علمی و پژوهشی موسسه بانکداری ایران نیز در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: بانکهای اسلامی در دنیا از نظر سوددهی بسیار موفق بوده اند و میزان سود پرداختی آنها به سپرده گذاران نیز برابر و یا بیشتر از بانکهای سنتی بوده است.
وی افزود: بانکهای کشورهای اسلامی در زمینه هماهنگ کردن نرخ تورم و نرخ سود سپرده های بانکی نیز عملکرد مثبتی داشتند, بطوریکه در کشورهایی مثل مالزی, تونس, عربستان سعودی و پاکستان نرخ سود سپرده های بانکی یا برابر و یا بیشتر از نرخ تورم آن کشورها بوده است.
به گفته وی, بانکداری اسلامی لزوما به معنی بانکداری دولتی نیست و در کشورهای بزرگ اسلامی بانکهای خصوصی اسلامی در کناربانکهای اسلامی دولتی فعالیت می کنند و با آنها به رقابت می پردازند و در واقع ایران تنها کشور بزرگ اسلامی در دنیا است که بانک اسلامی خصوصی ندارد.
 

نظر شما