جرجی زیدان
موضوع : دانشنامه | ز

جرجی زیدان

جرجی زیدان (۱۴ دسامبر ۱۸۶۱، بیروت - ۲۲ ژوئیهٔ ۱۹۱۴، قاهره) تاریخ‌نگار، داستان‌نویس، و روزنامه‌نگار عرب‌زبان لبنانی است که برای نوشتن ۲۳ رمان تاریخی و تأسیس نشریهٔ الهلال معروف است.
زندگی‌نامه
جرجی زیدان در ۱۴ دسامبر ۱۸۶۱ در بیروت به دنیا آمد. پدرش یک مرد فقیر و بی‌سواد بود که یک دکهٔ خوراکی داشت. جرجی در کودکی تحصیلات ابتدایی را در یک مدرسهٔ ابتدایی مسیحی در بیروت گذراند، اما در یازده سالگی به دلیل فقر خانواده مجبور شد تحصیل را رها کند و به کمک پدرش در دکهٔ خوراکی بپردازد.
زیدان در کنار کار در دکهٔ خوراکی، به مطالعهٔ کتاب‌های مختلف در زمینه‌های مختلف از جمله تاریخ، ادبیات، و فلسفه پرداخت. او همچنین به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، و ترکی مسلط شد.
در سال ۱۸۸۲، زیدان به مصر مهاجرت کرد و به عنوان مترجم برای دولت مصر مشغول به کار شد. در سال ۱۸۸۷، او نشریهٔ الهلال را تأسیس کرد که به سرعت به یکی از محبوب‌ترین نشریات عربی تبدیل شد.
زیدان در سال ۱۹۱۴ در قاهره درگذشت.
آثار
مهم‌ترین اثر جرجی زیدان، مجموعهٔ ۲۳ رمان تاریخی اوست که با عنوان «الروایات التاریخیة» منتشر شده‌اند. این رمان‌ها به موضوعات مختلف تاریخی از جمله تاریخ اسلام، تاریخ روم، و تاریخ مصر باستان می‌پردازند.
زیدان در این رمان‌ها تلاش کرده است تا تاریخ را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان عام بیان کند. او همچنین سعی کرده است تا شخصیت‌های تاریخی را به شکلی انسانی و ملموس به تصویر بکشد.
رمان‌های تاریخی جرجی زیدان تأثیر زیادی بر ادبیات عربی داشته‌اند. این رمان‌ها به آشنایی مردم عرب با تاریخ و فرهنگ خود کمک کرده‌اند و در شکل‌گیری هویت ملی عرب‌ها نقش داشته‌اند.
آثار مهم جرجی زیدان عبارتند از:


رمان‌های تاریخی:
«الزبیر بن العوام» (۱۸۸۸)
«صلاح الدین الأیوبی» (۱۸۹۱)
«الظاهر بیبرس» (۱۸۹۲)
«عمر بن الخطاب» (۱۸۹۴)
«الناصر صلاح الدین» (۱۸۹۵)
«الظاهر بیبرس» (۱۸۹۶)
«الظاهر بیبرس» (۱۸۹۷)
«صلاح الدین الأیوبی» (۱۸۹۸)
«فاطمة الزهراء» (۱۸۹۹)
«عمر بن عبد العزیز» (۱۹۰۱)
«موسى بن نصیر» (۱۹۰۲)
«الفاروق عمر» (۱۹۰۳)
«الناصر صلاح الدین» (۱۹۰۴)
«الظاهر بیبرس» (۱۹۰۵)
«الناصر صلاح الدین» (۱۹۰۶)
«صلاح الدین الأیوبی» (۱۹۰۷)
«الظاهر بیبرس» (۱۹۰۸)
«عمر بن عبد العزیز» (۱۹۰۹)
«موسى بن نصیر» (۱۹۱۱)

 

آثار تاریخی:
«تاریخ التمدن الإسلامی» (۱۸۸۹)
«تاریخ آداب اللغة العربیة» (۱۹۰۲)

 

آثار غیرداستانی:
«محاضرات فی الأدب العربی» (۱۸۹۷)
«الإسلام وحضارته» (۱۹۰۷)

 

جایزه‌ها
جرجی زیدان در سال ۱۹۰۳ به عنوان عضو افتخاری فرهنگستان فرانسه انتخاب شد. او همچنین در سال ۱۹۱۲ به دریافت جایزهٔ محمد علی پاشا از دولت مصر نایل شد.
اهمیت
جرجی زیدان یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات عربی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. او با نوشتن رمان‌های تاریخی خود، نقش مهمی در آشنایی مردم عرب با تاریخ و فرهنگ خود داشته‌است. رمان‌های تاریخی جرجی زیدان

نظر شما