سر ویلیام هرشل
موضوع : دانشنامه | ه

سر ویلیام هرشل

سر ویلیام هرشل (زادهٔ ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸ در هانوفر، آلمان - درگذشتهٔ ۲۵ اوت ۱۸۲۲ در اسلاو، انگلستان) آهنگ‌ساز و ستاره‌شناس بریتانیایی-آلمانی بود که به خاطر کشف سیارهٔ اورانوس مشهور شد. او همچنین کاشف تابش فروسرخ نیز هست و تعدادی کشفیات دیگر در زمینهٔ ستاره‌شناسی دارد. او ساخت تلسکوپ انعکاسی را با کمک خواهرش، کارولینه هرشل، آغاز کرد.
زندگینامه
ویلیام هرشل در هانوفر، آلمان، در خانواده‌ای موسیقی‌دان به دنیا آمد. پدرش، یوهان یوزف هرشل، یک نوازندهٔ حرفه‌ای بود و ویلیام از همان کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد. او در سن ۱۹ سالگی به عنوان نوازندهٔ فلوت در ارکستر هانوفر استخدام شد.
در سال ۱۷۵۷، هرشل به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کرد. او در آنجا به ادامهٔ تحصیل در زمینهٔ موسیقی پرداخت و در نهایت به عنوان رهبر ارکستر یک کاخ سلطنتی منصوب شد.
هرشل از همان دوران جوانی به ستاره‌شناسی نیز علاقه‌مند بود. او در سال ۱۷۷۴، اولین تلسکوپ خود را ساخت و شروع به رصد آسمان کرد.
کشف اورانوس
در ۱۳ مارس ۱۷۸۱، هرشل در حال رصد آسمان بود که ناگهان به جسمی نورانی در نزدیکی صورت فلکی جوزا برخورد کرد. او در ابتدا فکر کرد که این جسم یک ستاره است، اما پس از بررسی‌های بیشتر متوجه شد که در واقع یک سیاره جدید است.
هرشل این سیاره جدید را اورانوس نامید. کشف اورانوس یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ستاره‌شناسی بود، زیرا نشان می‌داد که منظومه شمسی ما تنها محدود به ۹ سیاره شناخته‌شدهٔ آن زمان نیست.
کشفیات دیگر
هرشل در طول دوران فعالیت خود، اکتشافات دیگری نیز در زمینهٔ ستاره‌شناسی انجام داد. او اولین کسی بود که نقشه‌ای از راه شیری تهیه کرد و نشان داد که این کهکشان یک دیسک است.
هرشل همچنین اولین کسی بود که تابش فروسرخ را کشف کرد. او با استفاده از تلسکوپ خود، متوجه شد که برخی از ستاره‌ها نوری با طول موج بلندتر از نور مرئی ساطع می‌کنند.
علاوه بر این، هرشل بیش از ۲۵۰0 سحابی و بیش از ۲۰۰0 ستارهٔ دوتایی را کشف کرد. او همچنین اولین کسی بود که توانست مدارهای برخی از سیارات را با دقت تعیین کند.
افتخارات
در سال ۱۷۸۱، پادشاه جورج سوم، هرشل را به عنوان ستاره‌شناس دربار منصوب کرد. او همچنین در سال ۱۸۱۶، به عنوان شوالیهٔ سلطنتی ولفین بنیان تأسیس شد.
هرشل در ۲۵ اوت ۱۸۲۲، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. او یکی از برجسته‌ترین ستاره‌شناسان تاریخ است و اکتشافات او تأثیر عمیقی بر دانش ما از جهان هستی داشته است.
آثار
هرشل علاوه بر اکتشافات علمی، چندین کتاب و مقاله نیز در زمینهٔ ستاره‌شناسی نوشته است. از جمله آثار مهم او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Observations on the Construction of the Heavens (۱۷۸۶)
Philosophy of Natural History (۱۸۱۴)
Results of Astronomical Observations Made at the Cape of Good Hope (۱۸۲۴)

میراث
ویلیام هرشل یکی از بزرگترین ستاره‌شناسان تاریخ است. اکتشافات او پایه‌های علم ستاره‌شناسی مدرن را بنا نهادند. نام او امروزه بر روی بسیاری از مکان‌ها و اجرام آسمانی، از جمله سیارهٔ اورانوس، تلسکوپ ویلیام هرشل و رصدخانهٔ هرشل در انگلستان، به یادگار مانده است.

نظر شما