علی جوان
موضوع : دانشنامه | ج

علی جوان

علی جوان، فیزیکدان و مخترع ایرانی ساکن آمریکا، در ۵ دی ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او از همان کودکی به ریاضیات و فیزیک علاقه داشت و در دبیرستان البرز تهران تحصیل کرد. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۲۴ وارد دانشگاه تهران شد و در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت.
جوان در سال ۱۳۲۹ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت. او در سال ۱۳۳۱ وارد دانشگاه کلمبیا شد و در سال ۱۳۳۴ با دریافت مدرک دکتری در رشته فیزیک از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
جوان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کلمبیا، در دانشگاه ام‌آی‌تی به عنوان استاد فیزیک مشغول به کار شد. او در سال ۱۳۳۵ نخستین لیزر گازی دنیا را اختراع کرد. این لیزر که از ترکیب گازهای هلیوم و نئون ساخته شده بود، اولین لیزری بود که به صورت مداوم کار می‌کرد.
اختراع لیزر گازی توسط جوان، نقطه عطفی در تاریخ علم بود. لیزرها امروزه کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی، صنعت، تکنولوژی و صنایع اتمی و نظامی دارند.
جوان در طول دوران فعالیت علمی خود، جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرد. از جمله مهم‌ترین این جوایز می‌توان به جایزه جهانی علمی آلبرت انیشتین در سال ۱۳۷۲ و مدال فریزر ایوز در سال ۱۳۷۳ اشاره کرد.
علی جوان در ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ در سن ۸۹ سالگی درگذشت. او یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی و مخترعان برجسته جهان است.
در اینجا برخی از کاربردهای لیزر گازی را ذکر می‌کنیم:

در پزشکی: برای جراحی، درمان بیماری‌ها، تشخیص بیماری‌ها و غیره
در صنعت: برای برش، جوشکاری، حکاکی، اندازه‌گیری و غیره
در تکنولوژی: برای ارتباطات، مخابرات، پردازش اطلاعات و غیره
در صنایع اتمی و نظامی: برای تولید تسلیحات، دفاع و غیره

لیزر گازی یکی از مهم‌ترین اختراعات قرن بیستم است که کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد. اختراع این لیزر توسط علی جوان، افتخاری بزرگ برای ایران و ایرانیان است.

نظر شما