دکتر سید مجدالدین میرفخرایی
موضوع : دانشنامه | م

دکتر سید مجدالدین میرفخرایی

سید مجدالدین میرفخرایی، متخلص به گلچین گیلانی، شاعر معاصر ایران بود که در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی را در رشت و متوسطه را در تهران به پایان رساند و در رشتهٔ فلسفه و علوم تربیتی موفق به اخذ لیسانس شد. سپس به انگلستان رفت و در رشتهٔ طب به دریافت درجهٔ دکترا نایل گردید. پس از آن در لندن اقامت گزید و دیگر به ایران نیامد. او در گورستان پاتنی ویل در لندن به خاک سپرده شد.
گلچین گیلانی از نوجوانی به شاعری پرداخت و کم‌کم اشعارش مورد توجه قرار گرفت. اولین شعر او در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در مجلهٔ ارمغان به چاپ رسید. او از نخستین شاعران نوپرداز ایران بود و شعرهایش به دلیل زبان ساده و دلنشین و مضامین عاشقانه و عرفانی مورد توجه قرار گرفت.
گلچین گیلانی در طول عمر خود چندین مجموعه شعر از جمله «باز باران با ترانه»، «بهار گیلان»، «صدای پای بهار» و «گل و بلبل» منتشر کرد. شعر «باز باران با ترانه» او از معروف‌ترین اشعار فارسی است.
گلچین گیلانی در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی در لندن درگذشت. او یکی از شاعران مهم و تأثیرگذار معاصر ایران است که شعرهایش همچنان مورد توجه دوستداران شعر فارسی قرار می‌گیرد.

نظر شما