تیالینگ کوپمانس
موضوع : دانشنامه | ک

تیالینگ کوپمانس


۱۹۸۵: در چنین روزی، "تیالینگ کوپمانس"، ریاضیدان و اقتصاددان هلندی، درگذشت. او در سال ۱۹۷۵ میلادی به همراه "لئونید کانتوروویچ" به دلیل "توسعه نظریه تخصیص بهینه منابع"، موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده بود.
کوپمانس در سال ۱۹۱۰ در هلند متولد شد و در دانشگاه اوترخت به تحصیل در رشته ریاضیات پرداخت. او سپس به دانشگاه لیدن رفت و در رشته اقتصاد دکترا گرفت. پس از آن، به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه‌های مختلف به تدریس اقتصاد پرداخت.
کوپمانس از پیشگامان استفاده از ریاضیات در علم اقتصاد بود. او از روش‌های ریاضی برای تحلیل مسائل اقتصادی مانند برنامه‌ریزی خطی، تئوری بازی و تئوری تصمیم‌گیری استفاده کرد. 
برخی از مهم‌ترین دستاوردهای کوپمانس عبارتند از:

توسعه نظریه تخصیص بهینه منابع: کوپمانس به همراه کانتوروویچ، روش‌های ریاضی را برای حل مسائل مربوط به تخصیص بهینه منابع ارائه دادند. این روش‌ها در برنامه‌ریزی اقتصادی، مدیریت تولید و سایر زمینه‌ها کاربرد فراوانی دارند.
توسعه تئوری فعالیت‌های اقتصادی: کوپمانس تئوری فعالیت‌های اقتصادی را توسعه داد که به تحلیل رفتار بنگاه‌ها و مصرف‌کنندگان می‌پردازد. این تئوری در درک چگونگی عملکرد بازارها و قیمت‌گذاری کالاها و خدمات مفید است.
تالیف کتاب‌های مهم در زمینه اقتصاد: کوپمانس چندین کتاب مهم در زمینه اقتصاد تالیف کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به "تحلیل فعالیت‌های اقتصادی" و "روش‌های ریاضی در اقتصاد" اشاره کرد.

کوپمانس به خاطر خدمات برجسته خود در زمینه علم اقتصاد، در سال ۱۹۷۵ به همراه لئونید کانتوروویچ، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد.
درگذشت کوپمانس در سال ۱۹۸۵ ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه علمی جهان بود. 

نظر شما