درمان جدید تومور مغزی در 5 روز!
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

درمان جدید تومور مغزی در 5 روز!

خبر امیدوارکننده‌ای در دنیای پزشکی منتشر شده است. دانشمندان در مرکز سرطان Mass General Brigham از روشی جدید برای درمان تومورهای مغزی رونمایی کرده‌اند که در عرض تنها 5 روز، تومور را تقریباً به طور کامل از بین می‌برد.

این درمان جدید، "CAR-T" نام دارد و به عنوان شخصی‌ترین شکل درمان سرطان شناخته می‌شود. در این روش، از سلول‌های خود بیمار برای مبارزه با بیماری استفاده می‌شود.

فرآیند درمان CAR-T به این صورت است:

سلول‌های T بیمار از بدن او گرفته می‌شوند.
این سلول‌ها در آزمایشگاه مهندسی شده و برای بیان پروتئین‌های خاصی که به آنها در شناسایی و حمله به سلول‌های تومور کمک می‌کنند، آموزش داده می‌شوند.
سلول‌های اصلاح‌شده T دوباره به بدن بیمار تزریق می‌شوند.
سلول‌های T مهندسی‌شده به طور مستقیم تومور را هدف قرار داده و آن را از بین می‌برند.
تاکنون این روش درمانی جدید بر روی سه بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما (شایع‌ترین نوع تومور مغزی بدخیم) آزمایش شده و نتایج شگفت‌انگیزی به دست آمده است. در هر سه مورد، تومورها در عرض 5 روز پس از درمان به طور قابل توجهی کوچک شده و در یک بیمار حتی به طور کامل از بین رفته است.

البته این روش درمانی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی و بی‌خطر بودن آن در بلندمدت لازم است. با این حال، نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که CAR-T می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای انواع مختلف تومورهای مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

 

نظر شما