موزه میراث روستایی گیلان: سفری به دل تاریخ و فرهنگ گیلان
موضوع : ایران‌شناسی | گیلان

موزه میراث روستایی گیلان: سفری به دل تاریخ و فرهنگ گیلان

موزه میراث روستایی گیلان، تنها اکو موزه ایران، در فضایی به وسعت ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان رشت واقع شده است. این موزه روایتگر زندگی واقعی، فرهنگ و سنت مردم گیلان است و به عنوان یکی از پربازدیدترین موزه‌های کشور شناخته می‌شود.

تاریخچه:
ایده اولیه موزه میراث روستایی گیلان پس از زلزله سال ۱۳۶۹ توسط دکتر محمود طالقانی مطرح شد. مطالعات اولیه برای احداث این موزه از سال ۱۳۸۱ آغاز شد و فاز نخست آن در سال ۱۳۸۵ افتتاح گردید.

بخش‌های مختلف موزه:

معماری: شامل الگوی چندین نوع معماری بناهای مسکونی گیلان از جمله جلگه غرب و شرق، کوهستانی، کوهپایه و ساحلی. این خانه‌ها از محل اولیه خود واچینی و دوباره چینی شده‌اند.
ابزارهای زندگی و کار: شامل ابزارهای کشاورزی، دامپروری، صیادی و …
خوراک: شامل غذاها و خوراکی‌های سنتی گیلان
پوشاک: شامل لباس‌های محلی مردان و زنان گیلان
سایر بخش‌ها: رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزار، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، محوطهٔ بازی‌ها و نمایش‌های سنتی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعهٔ مهمان‌پذیر

ویژگی‌های منحصر به فرد:

تنها اکو موزه ایران
روایتگر زندگی واقعی مردم گیلان
مجموعه‌ای از بناهای با قدمت ۱۵۰ سال
تنوع بخش‌های مختلف موزه
مناسب برای تمام سنین

افتخارات:

رتبه دوم بیست و یکمین دوره جشنواره خوارزمی

موزه میراث روستایی گیلان فرصتی بی‌نظیر برای آشنایی با فرهنگ و سنت مردم گیلان است. اگر به دنبال سفری به دل تاریخ و فرهنگ هستید، بازدید از این موزه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

محبوبه توکلی

نظر شما