دانشمندان با CRISPR ویروس HIV را از سلول‌های آلوده حذف می‌کنند
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

دانشمندان با CRISPR ویروس HIV را از سلول‌های آلوده حذف می‌کنند

خبر مهمی در دنیای پزشکی منتشر شده است: دانشمندان با استفاده از فناوری CRISPR، ویروس HIV را از سلول‌های آلوده حذف کرده‌اند. CRISPR یک ابزار ویرایش ژن است که به دانشمندان اجازه می‌دهد DNA را با دقت بالایی برش و ویرایش کنند.
این فناوری چگونه عمل می‌کند؟ CRISPR مانند قیچی عمل می‌کند، اما در سطح مولکولی DNA را برش می‌دهد. به این ترتیب، دانشمندان می‌توانند بخش‌های "بد" DNA، مانند DNA ویروس HIV، را حذف یا غیرفعال کنند.
این پیشرفت چه اهمیتی دارد؟ در حال حاضر، داروهای ضد HIV وجود دارند که می‌توانند این ویروس را کنترل کنند، اما نمی‌توانند آن را به طور کامل از بدن حذف کنند. اگر این روش جدید با CRISPR موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند به عنوان راهی برای درمان کامل HIV به کار رود.
البته هنوز راه زیادی در پیش است. دانشمندان باید به تحقیقات خود ادامه دهند تا مطمئن شوند که این روش جدید بی‌خطر و مؤثر است. 
تیم دانشگاه آمستردام که این تحقیق را انجام داده است، نتایج اولیه خود را در کنفرانس پزشکی این هفته ارائه خواهد کرد. آن‌ها تأکید می‌کنند که این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و تا تبدیل شدن به یک درمان واقعی برای HIV زمان زیادی لازم است.
با این حال، این پیشرفت امید جدیدی را برای افراد مبتلا به HIV به ارمغان آورده است. 

نظر شما