موضوع : پژوهش | کتاب

انوار المشعشعین فی أخبار قم و القمیین

انوار المشعشعین فی أخبار قم و القمیین نوشته شیخ محمد علی بن حسین بن على بن بهاء الدین اردستانی کچوئی نائینی (متوفی ۱۳۳۰ یا ۱۳۳۱ق/۱۹۱۲ - ۱۹۱۳م) ،ادیب دانشمند و مورّخ متتبع و فاضل که در قم نزد حاج ملا غلامرضا قمی صاحب قلائد و دیگر مشاهیر و اساتید قم دانش آموخت و در همانجا دیده از جهان فرو بست و در مقبره شیخان قم، به خاک سپرده شد. این اثر در ۳ جلد است و در میانه سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۰ قمری نگاشته
شده است.
جلد اول این اثر به عنوان أنوار المشعشعین فی شرافة قم و القمیین، در ۱۳۲۵ قمری، تألیف شده و در ۱۳۲۷ قمری به صورت سنگی در تهران و در ۲۴۲ صفحه، به چاپ رسیده و عمده مطالب آن از تاریخ قدیم قم برگرفته شده و دارای دوازده باب است. 
جلد دوم آن با عنوان: أنوار المشعشعین فی ذکر ورود الطالبیین إلى القمیین، در سیصد و ۳۷۸ صفحه میباشد که در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، همراه با جلد اول و سوم موجود و عکسی از آن نیز در کتابخانه وجود دارد. این جلد در یک مقدمه و دوازده باب و یک خاتمه می‌باشد.
جلد سوم آن به عنوان ریاض المحدثین فی ترجمة الرواة والعلماء القمیین من الأولین والآخرین می‌باشد این جلد در واقع دارای دو تحریر است؛ یکی به فارسی در ۳۶۱ صفحه که آن را در ۱۳۲۴ قمری نگاشته است و دیگری به عربی در ۶۷۰ صفحه که در حقیقت برگردان از فارسی به عربی است اما از نظر قواعد دستوری، بسیار مغلوط است و نیازمند تنقیح و تصحیح کاملی است. در این جلد بیش از ۶۸۰ تن از دانشمندان و عالمان قم را آورده است. نسخه ای از این جلد به شماره ۵۷۲۷ در کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی موجود است.
مؤلف این کتاب پس از چندی، جلد اول آن را بازنگری نمود و تحریری جدید و مفصل تر از آن به نام تحفة الفاطمیة الموسویة فی ذکر أخبار بلدة قم، نگاشت. وی در ۱۳۲۷ قمری شروع به تحریر جدید آن نمود و در ۱۳۲۸ قمری، آن را در ۴۱۵ برگ بزرگ رحلی به پایان برد. در جلد دوم أنوار المشعشعین، طی صفحات ۱۷۹ و ۳۰۹ و در جلد سوم آن در صفحات ۱۴۷، ۱۷۸، ۱۸۸، ۲۴۵، ۳۶۹ و ۴۸۸، از این کتاب و تحریر جدید یاد کرده است.

منبع: کتاب تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین، پیشگفتار  جلد اول ، ص ۲۳ و ، ص ۲۴ 
 

نظر شما