موضوع : پژوهش | مقاله

حقایقی درباره جنگ علیه مواد مخدر

طبق گزارش­های مستند نهادهای مدنی داخل آمریکا و برخی از سازمان­های غربی، در ایالات متحده رفتارهای مبتنی بر تبعیض نژادی سفید پوستان نسبت به دیگر اقلیت­های نژادی و قومی، امری کاملاً شفاف و پذیرفته شده است.

سیاهان آمریکا بیشترین قربانیان رفتارهای نژادپرستانه به ویژه در حوزه­های پلیسی و قضایی این کشور هستند و بسیاری از آن­ها، که تنها جرمشان رنگ پوستشان است، هم اکنون در زندان­های این کشور به سر می­برند. رفتارهای زشت و وقیحانه با زنان زندانی نیز از جمله مواردی هستند که سازمان­های حقوق بشر غربی از درون زندان­های آمریکا گزارش کرده­اند.


1- در سال 1999 توسط دادگاه های ایالتی و فدرال 1350 مورد اجازه استراق سمع داده شد. از مجموع این ها، 978 مورد (جمعاً4/72%) به تحقیقات مواد مخدر، 133 مورد (10%) به اخاذی، 60 مورد (4/4%) به قماربازی،62 مورد (6/4%) به آدم کشی یا تجاوز و تنها 7 مورد (حدود کمتر از نیم درصد) به آدم ربایی مربوط می شد.
دفتر اجرایی دادگاه های ایالات متحده

2- برخلاف استانداردهای بین المللی، در زندان ها و بازداشتگاه های آمریکا، از مردان جهت نگهبانی زنان استفاده می شود و برای کارکنان مذکر خود در این حوزه، محدودیت های اندکی را قایل است. در نتیجه، موارد بسیاری مثل لمس کردن و مشاهده اندام توسط کارکنان، چیزی است که زنان تجربه می کنند و اجازه تحقیر شدن آن ها را قانون داده است.
عفو بین الملل

3- در واکنش به گزارش های مربوط به سوء استفاده از زنان، این زنان از ارایه گزارش جهت حمایت از حقوق خود منع شدند. یکی از زنان که توانسته بود، علیه مأموران «اف.بی.آی» در زندان ها به خاطر سوء استفاده جنسی آن ها طرح دعوی کند، گزارش کرد که مورد ضرب و شتم، هتک حرمتک و تجاوز جنسی سه مرد قرار گرفته که در موقع حمله به وی می گفتند، این اقدامات را به تلافی گزارشی که برای بازرسان تهیه کرده، انجام می دهند.
عفو بین الملل

4- در سطح کشور آمریکا از هر 20 نفر سیاه پوست مرد، یک سیاه پوست بالای 18 سال در زندان به سر می برد. در پنج ایالت، این تعداد به یک نفر از هر 13 سیاه پوست و یک نفر از هر 14 سیاه پوست می رسد. این مورد را می توان با یک زندانی سفید پوست مرد مقایسه کرد.
دیدبان حقوق بشر

5- در سطح کشور، سیاه پوستان13 بار بیشتر از سفید پوستان به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر به زندان می روند.
6- بیشترین متخلفان در ارتباط با مواد مخدر، سفید پوستان هستند. سفید پوستان پنج بار بیشتر از سیاه پوستان مواد مخدر مصرف می کنند. با این حال، سیاه پوستان اکثریت بزرگ کسانی را تشکیل می دهند که به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر، به زندان فرستاده می شوند.
دیدبان حقوق بشر

7- کمیسیون «مولن» که برای تحقیق در مورد فساد در اداره پلیس شهر نیویورک تعیین شد، «دریافت که فساد افرادپلیس، درنده خویی و خشونت آن ها در حد جرم های بزرگ بوده و همچنین طبق مطالعات وی تجارت فعال مواد مخدر در میان آن ها وجود دارد و همة این ها توسط اقلیت مسلط جامعه صورت می گیرد. این کمیسیون به الگوهای نگران کننده فساد و درنده خویی در میان افراد پلیس دست یافت، مثل دزدی از سوداگران مواد مخدر، عملیات جست وجو و توقیف و متوقف کردن خودروها به طور غیر قانونی و معادله و مصرف مواد مخدر، دروغ گویی به خاطر توجیه کردن عملیات جست وجو و بازداشت های غیر قانونی و سوء استفاده پیشاپیش از شاکیان و ضرب و شتم، بدون فرق قایل شدن میان بی گناهان و گناهکاران.»
کول، دیوید، عدالت نابرابر: نژاد و طبقه در سیستم قضایی جنایی آمریکا

8- جرج تون استاد حقوق دانشگاه «دیویدکول» در کتابش تحت عنوان «عدالت نابرابر» متذکر می شود که «حذف معنی دار بررسی اصلاحات چهارم توسط دادگاه (عالی)، این اجازه را به پلیس می دهد که براساس آرای نامشخص، سوءظن های بی اساس و بدگمانی نامشخص، اقدام کند.»
کول، دیوید، عدالت نابرابر: نژاد و طبقه در سیستم قضایی جنایی آمریکا

9- یک مورد تحقیق ایالتی در مورد توقف خودروها توسط پلیس در مریلند- که به دستور دادگاه ایالتی و در واکنش به برجسته شدن اقدامات نژادپرستانه پلیس ایالتی صورت گرفت – نشان داد که از ژانویه سال 1995 تا دسامبر سال 1997، 70% رانندگان متوقف شده بین ایالتی، آمریکایی های آفریقایی تبار بودند. طبق تحقیق «انجمن آمریکایی آزادی های مدنی» (Aclu) که در همان زمان صورت گرفت، تنها 5/17 درصد کسانی که در رانندگی مشکل داشتند و دست به سرعت غیر مجاز زدند، آمریکایی های آفریقایی تبار بودند.
کول، دیوید، عدالت نابرابر: نژاد و طبقه در سیستم قضایی جنایی آمریکا

10- «در مارس 2001 ، ا افسران 16 آژانس از مجموع 49 آژانس پلیس گشت ایالتی، خواسته شد، نژادها و قومیت های همه رانندگانی را که در رفت و آمدها متوقف می کنند، مشخص نمایند.
سی و هفت آژانس ایالتی، نژاد و قومیت این رانندگان را در مواردی که کار به بازداشت آن ها کشید، مشخص کردند؛ 22 آژانس نیز برگه های پرسشنامه را پر کردند؛ اما 10 آژانس پلیس ایالتی – شامل آریزونا، ارکانزاس، آیداهو، ایلینویز، مینسوتا، مونتانا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، اوکلاهما، ویوتا- لازم ندیدند که نیروهای پلیس آن ها اطلاعات مربوط به نژاد یا قومیت را ارائه کنند.»
دفتر آمار فضایی

11- « علاوه بر ایالاتی که برای پر کردن پرسشنامه های آماری نژادی و قومیتی مربوط به متوقف کردن خودروها، نیاز به قانون ایالتی الزام آور برای آژانس ها دارند، ایالاتی هم اخیراً قوانینی را وضع کردند تا افسرهای مأمور اجرای قانون را از انجام اقدامات نژاد پرستانه باز دارند (مثل کالیفرنیا، کنتیکات، کنتاکی، اوکلاهما، و رودآیلند). این قوانی موضوعه، عموماً نژادپرستی را توقف خودروها براساس نوع نژاد و قومیت فرد راننده و نه سوءظن نسبت به فرد به خاطر رفتاری که از وی سر زده، تعریف می کنند.»
دفتر آمار فضایی

12- جرج تون استاد حقوق دانشگاه دیویدکول در کتابش به نام «عدالت نابرابر» متذکر می شود: «با بررسی همة تصمیمات قضایی دادگاه فدرال از اول ژانویه سال 1990 تا دوم اوت 1995 که به قاچاقچیان مواد مخدر مربوط می شود و نژاد مظنونانی که شناسایی شده اند، در می یابیم که همة 63 مورد پرونده، به استثنای سه مورد ، مربوط به اقلیت ها است: 34 نفر آن ها اسپانیولی، یک نفر آسیایی و سه نفر هم سفید پوست بودند.
کول، دیوید، عدالت نابرابر: نژاد و طبقه در سیستم قضایی جنایی آمریکا

13- در گزارشی که در مورد عدالت در محاکمه، در کنفرانس رهبری حقوق شهروندی مطرح شد، آمده است که هر چند «سیاه پوستان 12% جمعیت و 13% مصرف کنندگان مواد مخدر را تشکیل می دهند؛ و با وجود این حقیقت که توقف وسایل نقلیه و اجرای قوانین مشابه، نرخ بازداشتی برای اقلیت ها و سفید پوستان به طور مساوی بوده است، با این وجود، سیاهان 38% متهمان بازداشتی مواد مخدر و 59% کسانی را که به اتهام مواد مخدر محکوم شده اند، تشکیل می دهند. علاوه بر آن، تکرار زیاد توقف وسایل نقلیه و در نتیجه، افزایش بازداشتی های اقلیت ها میانگین زندانی شدن طولانی تر اقلیت ها را در پی دارد، زیرا اجرای الگو های نامتناسب و غیر عادلانه در بازداشت کردن، خود به ایجاد سوابق جنایی گسترده تر برای اقلیت ها دامن خواهد زد که نتیجه اش، افزایش نفوذ (سفید پوستان) در روند قضایی است.
ولچ، رونالداچ، وآنگلو، کارلوس تی، کنفرانس رهبری درباره عدالت در روند محاکمه: تبعیض نژادی در سیستم قضایی جنایی آمریکا

14- آمریکایی های سیاه پوست و اسپانیولی تبار و همچنین دیگر گروه های اقلیتی، قربانیان اهداف غیرعادلانه و رفتار ناشایست پلیس و دیگر کارمندان خط مقدم اجرای قانون هستند؛ با متهم نمودن نامتوازن و نژادپرستانه و تصمیمات سوداگرانه در مورد دادخواست ها توسط بازپرسان، با احکام محکومیت تبعیض آمیز و با کوتاهی قضات و کوتاهی مقامات انتخابی و دیگر تصمیم گیران قضاوت جنایی، نابرابری ها هر روز نسبت به روز قبل عیان تر می شود.
ولچ، رونالداچ، وآنگلو، کارلوس تی، کنفرانس رهبری درباره عدالت در روند محاکمه: تبعیض نژادی در سیستم قضایی جنایی آمریکا

منبع:
www.drugwarfacts.org

* ولچ رونالد اِچ: Welch Ronald
* آنجیولو کارلوس تیک H-Angulo Carlos


منبع: ماهنامه سیاحت غرب 1385 شماره 32 ۱۳۸۵/۰۰/۰۰
نویسنده : آنجیولو کارلوس . تی
نویسنده : ولچ رونالد اِچ

نظر شما