موضوع : پژوهش | مقاله

درباره رمال و ساحر و فالگیر

با وجود اینکه ادعاهای فالگیرها، پیشگوها و جن گیرها توجیه علمی ندارد، ولی بسیاری از مردم هنوز برای رفع مشکلات خود به آنها رجوع می کنند. طبق احادیث و روایات اجنه از جنس آتش هستند و به همین خاطر به آنان ناریان گفته میشود این موجودات نباید به دنیای انسان ها وارد شوند . گفته میشود که شیطان نیز از جنیان است و جادوگران نیز خود را به شیطان فروخته و ........
مردم از تمامی اقشار جامعه برای گشایش و نجات در مشکلات و گرفتاری های امورات و بدبختی های زندگی اجتماعی و اقتصادیشان، پشت در خانه فالگیرها، دعانویس ها و جن گیرها، صف های طولانی تشکیل می دهند.
با وجود اینکه ادعاهای فالگیرها، پیشگوها و جن گیرها توجیه علمی ندارد، ولی بسیاری از مردم هنوز برای رفع مشکلات خود به آنها رجوع می کنند.
طبق احادیث و روایات اجنه از جنس آتش هستند و به همین خاطر به آنان ناریان گفته میشود این موجودات نباید به دنیای انسان ها وارد شوند و اگر در دنیای انسان ها کشته شوند خونشان به گردن خودشان است اما دارای قدرتهای فوق بشری هستند که انجام این اعمال برای انسان غیرممکن است . گفته میشود که شیطان نیز از جنیان است و جادوگران نیز خود را به شیطان فروخته و از نیروی جنیان برای جادو استفاده میکنند که البته بخاطر خطری که این موجودات برای ذات انسان دارند جادوگری و ارتباط با آنان بشدت در اسلام نهی شده است، و به همین خاطر جادوگران و کسانی که با اجنه در ارتباط هستند بخاطر تضاد ماهیت و ذات آنها با ماهیت انسان دارای عمر کوتاهی هستند و در سنین میانسالی از دنیا میروند.
در زمانی اندک برای تهیه گزارشم، بیش از ۵۰ فال گیر، دعانویس و جن گیر در سطح شهر تهران و کرج پیدا کردم. غالب این افراد در شرق و جنوب تهران و حاشیه شهر کرج ساکن هستند.
فالگیران، دعانویسان و جن گیران بسیار معروفی که شجره نامه های طولانی داشتند. زنان و مردانی که می گویند به شکلی موروثی و یا پس از طی طریقت نزد فالگیری در شهرستان های کرمان، بجنورد، یزد و حتی در خارج از خاک ایران درنجف و دهلی و بغداد، آموزش دیده و به گفته خودشان به حل امورات و مشکلات مردم مشغول شده اند.
بیشترشان خود را بی نیاز از مسائل مالی و خدمتگزار مردم می دانند، گرچه پولی که آنها از مردم مطالبه می کنند، رقم بالایی است. مردم زیادی از تمامی اقشار جامعه شهری روزانه و حتی در ساعات شب در منزل و کوچه، با وجود گرفتن وقت قبلی، صف بسته اند. بسیاری از این افراد خود را مغلوب شرایط اجتماعی و اقتصادی دانسته و خواهان نجات هستند. در مراجعه به این مکان ها با زنان و مردانی متفاوت برخورد کردم. از زن خانه دار تا کارگر، پسر و دختر دبیرستانی گرفته تا بازاری، مکانیک، کارگردان سریال طنز تلویزیون، فلان خواننده پاپ، هنرمند، معلم، نویسنده، کارمند، دانشجوی فوق لیسانس، پیک موتوری، روزنامه نگار و زن خیابانی در این صف ها می ایستند.
چشم هایشان پر از امید است و اصلا از پولی که بابت فال، دعا و یا جن گیری می دهند ناراحت نیستند . فقط می خواهند نجات پیدا کنند. آنچه برایم عجیب بود شنیدن این جمله بود: \"نمی دانم چرا این بلا به سرم آمده؟\"
لذا با عنایت به مراتب بالا بطوریکه در نوشته های پیشین به عرض رسیده است درمان هر دردی در قرآن و ذکر و دستور احادیث قدسی و نبوی و علوی و پیرو دستورات ایشان با شرایط ذاکر (طهارت ظاهر و باطن)می باشد .

* بازنویسی مطلب توسط سجاد علیپور

منبع: سایت باشگاه اندیشه
نویسنده : سید خلیل شاکری

نظر شما