تصویر خیره‌کننده ناسا از "دمبل کیهانی" به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تلسکوپ هابل
موضوع : تکنولوژی | نجوم

تصویر خیره‌کننده ناسا از "دمبل کیهانی" به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تلسکوپ هابل

این تصویر خیره‌کننده که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا ثبت شده، سحابی "دمبل کوچک" را نشان می‌دهد که به نام مسیه ۷۶ نیز شناخته می‌شود. این سحابی در فاصله ۳۴۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی برساووش قرار دارد و در واقع پوسته‌ای از گازهای در حال انبساط است که توسط یک ستاره غول سرخ در حال مرگ به بیرون پرتاب شده‌اند.

ستاره در حال مرگ در مرکز این سحابی، که به نام NGC 7027 شناخته می‌شود، حدود ۲۳۰ هزار سال پیش از مرحله غول سرخ خود عبور کرد و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک کوتوله سفید است. در طول این فرایند، ستاره پوسته‌های بیرونی خود را در فضا رها کرده است که توسط بادهای ستاره‌ای قدرتمند به بیرون رانده می‌شوند و این ساختار خیره‌کننده و متقارن را ایجاد کرده‌اند.

رنگ‌های مختلف در این تصویر نشان‌دهنده عناصر مختلف موجود در گاز هستند. هیدروژن به رنگ قرمز، اکسیژن به رنگ سبز و نیتروژن به رنگ آبی نشان داده شده است.

تلسکوپ فضایی هابل که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد، به مدت بیش از سه دهه به رصد و مطالعه کیهان پرداخته است و تصاویر خیره‌کننده و ماندگاری را از اعماق فضا به زمین ارسال کرده است. این تصویر جدید از سحابی دمبل کوچک، نمونه‌ای دیگر از توانایی‌های این تلسکوپ فضایی نمادین است.

 

نظر شما