موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

برنده عنوان نوبل ادبی نشان "لوژیون دونور" گرفت

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
 

برنده عنوان نوبل ادبی نشان "لوژیون دونور" گرفت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه،"گوردیمر" نشان خود را چندی پیش در خانه‌ «دنی پیه‌تون»، سفیر فرانسه در افریقای جنوبی، دریافت کرد.

پیه‌تون درباره‌ اعطای این نشان به گوردیمر گفت:«فرانسه با این کار خود می‌خواسته از «نویسنده‌ای بزرگ» که آثارش از میان اعصار می‌درخشد، تقدیر کند.»

گوردیمر 83 ساله دارد و در سال 1991 برنده جایزه نوبل شده است و تعداد بسیاری از کتاب‌هایش در کشور

این نشان در سال 1802 و توسط ناپلئون بناپارت بنا گذاشته شد و به کسانی اعطا می‌شد که خدمتی شایان تقدیر به کشور فرانسه کرده بودند.

خودش ممنوع‌الچاپ هستند.

 

این نویسنده می‌گوید:بعد از شنیدن این خبر بسیار هیجان‌زده شده است. او نسبت به ادبیات و زبان فرانسه ابراز عشق می‌کند و می‌گوید از نویسندگان بزرگی چون «مارسل پروست» و «ژان پل سارتر» بسیار تاثیر گرفته است. 

این نشان در سال 1802 و توسط ناپلئون بناپارت بنا گذاشته شد و به کسانی اعطا می‌شد که خدمتی شایان تقدیر به کشور فرانسه کرده بودند،البته خدمات هنری و فکری نیز مورد تقدیر قرار گرفته می‌شد.

«دزموند توتو» برنده جایزه نوبل صلح، «قادر عسمل» وزیر اسبق فرهنگ، «میریام مکبا» خواننده و «آندره برانک» نویسنده از جمله کسانی بودند که پیش از این از کشور افریقای جنوبی موفق به دریافت نشان "لژیون دونور" شدند.     

نظر شما