موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

اهدای جایزه بریتانیائی کتاب " گلکسی"

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹

اهدای جایزه بریتانیائی کتاب " گلکسی"

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت رسمی این مسابقه ادبی، جایزه ادبی "گلکسی" در دوازده رشته جوایزی را اعطا می‌کند،این رشته‌ها عبارتند از:تقدیر برای یک عمر فعالیت ادبی، بهترین کتاب «ریچارد و جودی»، نویسنده منتخب خوانندگان، بهترین بیوگرافی سال به انتخاب سایت "آمازون دات یو.کی"، کتاب سال کودک، تریلر جنائی سال، بهترین کتاب تازه چاپ‌شده، بهترین کتاب عامه‌پسند، بهترین کتاب ورزشی، بهترین کتاب سینمائی و تلویزیونی، دسیبل رایتر سال (به معنای نویسنده‌‌ داستان یا کتاب‌های روایی غیر داستانی یا شعر که از افریقا، آسیا یا کارائیب باشد).


چه کسانی برنده شدند؟
 

«جان گریشام»، تریلرنویس آمریکائی نویسنده‌ای بود که به خاطر یک عمر فعالیت ادبی نائل به دریافت جایزه‌ی "گلکسی" شد. گریشام در حین دریافت این جایزه گفت:«کم پیش آمده که در مقام یک نویسنده داستان‌های عامه پسند تقدیر بشوم. از این جهت واقعاً مفتخرم.»


«ریکی گروز» با کتاب « Flanimals of the Deep» توانست عنوان بهترین کتاب کودک سال را به دست آورد.«پیتر کی» بازیگر نیز با کتاب اتوبیوگرافیک‌اش؛«صدای

«ریشارد داوکینز»، دانشمند و صاحب کرسی دانشگاهی، نیز عنوان بهترین نویسنده‌ سال به انتخاب خوانندگان را به دست آورد و «یان رانکین» با کتاب «نامیدن مرده‌ها» عنوان بهترین تریلر جنائی سال را از آن کتاب خود کرد

خنده» برنده بهترین کتاب اتوبیوگرافیک سال شد.

 

«ریشارد داوکینز»، دانشمند و صاحب کرسی دانشگاهی، نیز عنوان بهترین نویسنده‌ سال به انتخاب خوانندگان را به دست آورد و «یان رانکین» با کتاب «نامیدن مرده‌ها» عنوان بهترین تریلر جنائی سال را از آن کتاب خود کرد.  


کانال چهار تلویزیون انگلستان نیز مدت‌هاست برنامه‌ای پخش می‌کند که همتای انگلیسی برنامه‌ای است که «اپرا وینفری» در آمریکا برگزار می‌کند.این برنامه «ریچارد و جودی» نام دارد که به کتاب‌های عامه‌پسند می‌پردازد.

 «ریچارد و جودی» در مراسم اعطای جایزه «کتاب ملی بریتانیا» سهمی دارد و می‌تواند یک کتاب به عنوان بهترین کتاب سال انتخاب کند. «تعبیر جنایت» نام کتابی است از «جد رابنفیلد» که برگزیده این برنامه شناخته شده است.       

«ماریان کیس» نویسنده‌ ایرلندی‌الاصل نیز توانست عنوان برترین کتاب عامه‌پسند را از آن کتاب خود،«هیچ کسی آن‌جا نیست؟»، کند.

«جکی کی» با کتاب «کاش آن‌جا بودم» برنده‌ دسیبل رایتر سال، «لورن وزبرگر» با کتاب «شیطان پرادا می‌پوشد» برنده‌ بهترین کتاب تلویزیونی و سینمائی، «استیون جرارد» با کتاب «جرارد: اتوبیوگرافی من» برنده‌ بهترین کتاب ورزشی، «ویکتوریا هیسلوب» با کتاب «جزیره» برنده‌ بهترین کتاب تازه چاپ شده شدند.

جایزه‌ کتاب بریتانیائی گلکسی که به نام «نیبیز» نیز شناخته می‌شود،اولین بار در 18 ژانویه 1990 اعطا شد.         

نظر شما