موضوع : فرهنگ | علم اطلاعات

انتشار کتاب‌های معماری و شهرسازی پیش از انقلاب

تاریخ انتشار شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶
 

انتشار کتاب‌های معماری و شهرسازی پیش از انقلاب مهجور بود

 " علیرضا عینی فر" استادیار دانشکده معماری دانشگاه هنرهای زیبای تهران، با اعلام این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: پیش از انقلاب انتشار کتاب های معماری ساختار مناسبی نداشت زیرا در این دوره شاخه های معماری از هم تفکیک نشده بود و تنها تعمیم کلی این رشته ها به شاخه معماری و شهر سازی اختصاص داشت.

وی به اولین کتابی که درحوزه معماری و شهرسازی ترجمه شده اشاره کرد و گفت:فضا، زمان و معماری اولین کتاب در حوزه معماری و" سیمای شهر" شامل مجموعه مقالاتی در باب شهرسازی توسط دکتر"مزینی" ترجمه شده و این دو کتاب برای تدریس آگاهانه انتخاب شد تا دانشجویان معماری و شهرسازی در آن دوره بتوانند تاریخ معماری را مطالعه کنند.

وی سپس با اشاره به کتاب هایی که در زمینه مرمت آثار تاریخی منتشر شده بود، گفت: پیش از انقلاب مرمت آثار تاریخی یک واحد درسی تلقی می شد، ولی بعد از انقلاب این واحد درسی به صورت یک رشته تخصصی مطرح شد و اولین کتابی که برای این واحد تدریس شد، کتاب "مرمت آثار تاریخی" اثر" محمد منصور فلامکی" بود.

"عینی فر" به رشته های دانشگاهی پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب رشته های دانشگاهی بسیار محدود بود، حتی رشته عکاسی با انقلاب و جنگ متولد شد و بعد از آن شروع جدی پیدا کرد، معماری نیز از حوزه معماری به شاخه های گسترده‌ای مثل معماری منظر، مرمت آثار تاریخی، برنامه ریزی معماری، معماری اسلامی و برنامه ریزی شهری گسترش یافت.

وی افزود:با کثرت رشته‌های مختلف در حوزه معماری نیاز دانشجویان به این نوع کتاب ها نیز بیشتر شد و این عوامل مختلف باعث تحول در انتشار کتاب های معماری شد، در این روند کمیت کتاب های معماری افزایش یافته و به همان میزان کیفیت کتاب ها پایین آمده است.


این استاد یار دانشگاه به ترجمه های مختلفی که در ایران توسط ناشران خصوصی ارائه می شود پرداخت و گفت: ناشران خصوصی ترجمه هایی را به صورت همزمان منتشر می کنند که کیفیت این ترجمه ها با ترجمه هایی که توسط ناشران دولتی منتشر می شود، بسیار متفاوت است و هیچ سازمانی برای کنترل این ترجمه ها وجود ندارد.

"عینی فر" در پایان سخنانش به قیمت کتاب های معماری اشاره کرد و گفت: کتاب های معماری همراه با عکس های رنگی که باید کیفیت ویژه‌ای داشته باشند، منتشر می شود و این دلیل عمده برای افزایش قیمت این گونه کتاب هاست و ناشران کتاب های معماری برای فروش این کتاب ها مشکلی ندارند، زیرا این کتاب ها خریدار خاص خود را دارد.

نظر شما