ماجرای بام لند، نژادپرستی یا نژادستیزی
موضوع : جامعه | سبک زندگی

ماجرای بام لند، نژادپرستی یا نژادستیزی

این روزها خبری غیر رسمی درخصوص ممنوعیت ورود مهاجران افغانستانی به مجتمع بام‌لند از اول تا چهارم فروردین ماه منتشر شده است. جدا از صحت و یا عدم درستی خبر، واکنش روابط عمومی این مجموعه به ترجیح در ندادن هیچی پاسخی موضوع را پیچیده تر کرده است.در این نوشته کوتاه قصد داریم به این بهانه و نه صرفاً در نقد مجموعه بام‌لند، به رفتارهای متناقض و متکبرانه هموطنان ایرانی نسبت به دوستان عزیز افغانستانی بپردازیم.

کوتاه و نه به منظور تبلیغی از این مجموعه باید گفت مجموعه بام‌لند در نزدیکی دریاچه چیتگر ساخته شده است و مساحتی بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع که بیش از ۱۳ هزار متر مربع آن به فضای تجاری اختصاص دارد. بام لند نخستین مرکز خرید خطی ایران در فضای باز محسوب می‌شود.(کجارو)

اما قصه پر غصه‌ی این ماجرا به این موضوع بر‌می‌گردد که دوستان افغانستانی مقیم ایران که بدون اغراق مجموعه شریف و سختکوش را در کشور ایران تشکیل می‌دهند بیشترین زمان فراغت و دورهمی خود را در روزهای اول سال می دانند و این باعث شده تا عده بسیار زیادی از این عزیزان را در این زمان در تهران ببینیم. دوستانی که تنها تفاوت آنها با برخی از مردم ایران تفاوت گویش و گاهی اوقات تفاوت چهره است که منیت و حس پوشالی خودبرتربینی ما باعث شده تا در بسیاری از اماکن از نانوایی گرفته تا سطح شهر، این نگاه پر از نخوت در برخی هموطنان ایرنی مشاهده شود.

این نکته را باید اشاره کرد که مهاجرانی که مجوز قانونی ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را دارند، باید از تمام فضاهایی که منع قانونی برای حضورشان وجود ندارد، استفاده کنند؛ اما مساله ای دیگر وجود دارد که بسیاری از این عزیزان متولد ایران و بخشی از بدنه این کشور را تشکیل می‌دهند و در میان آنها نخبگان فراوان علمی و فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارند.
با گذر از برخورد مجموعه بام‌لند که تصمیمی شخصی و مربوط به یک مجموعه بوده، این گونه برخوردها با هر گروه مهاجر قانونی در کشور، تصمیم گیری ها انسانی نیست و به نوعی انسانیت زدایی از انسانهایی است که هر یک برای خود دنیایی بزرگ دارند.

اما ریشه این برخوردها را آرش نصر ‌اصفهانی، دانش‌آموخته‌ و فارغ‌التحصیل دکترای جامعه‌شناسی و پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی ایران نژادپرستی برخی از ایرانیان می‌داند. او تاکید دارد که همه مردم ایران نژادپرست نیستند و معتقد است در دنیای امروز که دنیای مهاجرت است، چاره‌ای جز تغییر نداریم.به گفته نصر‌اصفهانی به چهار میلیون جمعیت که در ایران زندگی می‌کنند، بی‌توجهی می‌کنیم و تمام امکان‌های پیوند با همسایگان را از بین می‌بریم. نوع رفتار ما با افغانستانی‌ها باعث تقویت نگرش ضد‌ایرانی در افغانستان می‌شود. ‌او معتقد است: بخش زیادی از ایدئولوژی نژادپرستی عملا از افغانستانی‌ها انسانیت‌زدایی می‌کند. انگار ما (ایرانی‌ها) بسیاری از ویژگی‌های یک انسان کامل با همه حقوقی را که دارد، برای آنها قائل نیستیم. آنها را در یک مرتبه فروتر از یک انسان قرار می‌دهیم؛ در نتیجه آنچه نسبت به آنها روا داشته می‌شود،‌ حقشان است. (شرق)

نصر اصفهانی در این مورد به خوبی گفت که یکی از کارکردهای ایدئولوژی نژادپرستی - ‌‌تقسیم‌‌بندی و قائل‌شدن سلسله‌مراتب - توجیه‌کردن هر شکلی از خشونت است و تکرار این روشهای غیر معقول به عادی سازی تبعیض و خشونت می انجامد که شعله های آن دامن خودمان را خواهد گرفت.

بام‌لند و هر مجموعه دیگری نیز باید این نکات را بدانند و همچنین مجموعه های تصمیم گیر و سازماندهی کننده اوقات فراغت جوانان در کشور نیز باید رویه‌های ناکام قبل را کنار بگذارند و بدانند که روزهای آغاز سال روزهای تهرانگردی نیز می باشد و باید برای حجم گسترده علاقه‌مندان، برنامه های مناسبی را داشته باشد.

دوستان مجله اینترنتی همیار به دوستان افغانستانی خود افتخار میکنند و آنها را جدای از مقام خواهری و برادری خود نمی دانند و آمادگی خود را برای درج اخبار، نوشته ها، عکس ها و تمام مطالب آنها از سراسر دنیا اعلام میکند. 
همه دست در دست هم به نام خدا و مقام انسانیت و شرافت

مهیار موسوی
 

نظر شما