موضوع : دانشنامه | ط

محمد طغانیان دهکردی

(زاده سال ۱۲۹۹ شهرکرد -- درگذشته ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ شهرکرد) نوازنده ساز کمانچه

او در سیزده سالگی به تهران آمد و نزد ابوالحسن صبا به فراگیری موسیقی پرداخت و در نواختن کمانچه مهارت یافت. سپس به اصفهان رفت و فعالیت هنری‌اش را از شانزده سالگی، ابتدا با رادیو ارتش و سپس با رادیو اصفهان آغاز کرد. وی بارها کنسرت‌های متعددی برای شناساندن موسیقی سنتی، در خارج از کشور اجرا کرده‌ است.
از نواخته‌هایش منابع زیادی در دسترس نیست، زیرا بیشتر ضبط‌ها خصوصی بوده‌اند. مهم‌ترین مجموعه منتشر شده از آثارش یک آلبوم شامل سه عدد نوار کاست است که در سال ۱۳۷۲ به کوشش محمدعلی کیانی‌نژاد ضبط شد. او در این مجموعه علاوه بر کمانچه‌نوازی دستگاهی، تعدادی از شاخص‌ترین نغمات محلی شهرکرد و بختیاری را نواخته‌ است. نکته جالب توجه در نواخته‌های دستگاهی وی، ردپای سبک ویلون‌نوازی اسداله ملک و پرویز یاحقی است.
او آخرین بازمانده نسل قدیم کمانچه‌نوازان ایران بود که در شهرکرد زندگی می‌کرد. علاوه بر تسلط کامل به ردیف موسیقی ایرانی، گنجینه‌ای از مقام‌های اصیل بختیاری را در سینه داشت.
وی در سال ۱۳۶۹ به‌همراه علی‌اصغر بهاری و جمعی دیگر از هنرمندان موسیقی محلی ایران به‌فرانسه رفت و در فستیوال آوینیون به اجرا پرداخت و در بخش کمانچه‌نوازی ایران جایزه فستیوال را دریافت کرد. 
 

نظر شما