موضوع : نمایه مطبوعات | کیهان

گزارش کیهان از روند رسیدگی به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد

روزنامه کیهان سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541

سمیه فیض آبادی
تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، مقوله ای که مدتهاست به موضوعی برای سخنرانی ها، حرفی برای گفتن در محافل دانشجویی و مطلبی برای نوشتن در مطبوعات تبدیل شده است موضوع این گزارش است. اساسنامه دانشگاه آزاد از ابتدا به گونه ای جامع نگاشته نشد و به مرور زمان کاستی های آن در زمینه های قانون ریاست و مدت زمان آن، مسایل فرهنگی، نظارتی و... بیشتر نمایان شد تا جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن شد تا اصلاحاتی را انجام دهند و تا حد ممکن خلأهای موجود در آن را برطرف نماید. برای یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه، گزارشی را از برخی فعالان دانشجویی تهیه نمودیم که با هم می خوانیم:
¤ ¤ ¤
- اساسنامه بی اساس
علی خضریان، عضو شورای سیاست گذاری مرکز مطالعات جنبش دانشجویان مسلمان درمورد موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به خبرنگار کیهان گفت: اساسنامه فعلی دانشگاه آزاد خلأهای قانونی دارد. مثلاً در زمینه نحوه انتخاب رئیس دانشگاه و مدت ریاست او حد و حدود مشخصی وجود ندارد. علی رغم قوانین مکتوب و مشخصی که درمورد نحوه فعالیت روسای دانشگاههای دولتی وجود دارد و نظارت بر عملکردشان صورت می گیرد، برروی عملکرد رئیس دانشگاه آزاد نظارتی وجود ندارد و اداره دانشگاه کاملاً خود مختار صورت می گیرد. وی در ادامه گفت: مسئولان دانشگاه آزاد همواره مطرح می کنند که دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی باید از حقوق و مزایایی برابر برخوردار باشند. این درصورتی است که مسئولان این دانشگاه ها به یک حد در برابر قانون پاسخ گو باشند و اگر حقوقی از دانشجویان دانشگاه آزاد تضییع می شود، به دلیل عدم قانونگرایی مسئولان دانشگاه است. خضریان صحبتش را با گلایه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد و گفت: بحث اساسنامه دانشگاه آزاد باید سالها پیش از آنکه رسانه ای شود، در حوزه تخصصی رسیدگی و بررسی می شد. رسانه ای شدن و کندی روند رسیدگی باعث ایجاد حاشیه هایی شده که روند رسیدگی را بیشتر از اینکه علمی باشد، سیاسی نموده است. ستاریان عضو شورای عمومی تحکیم وحدت نیز ضمن تأکید بر ناکارآمدی اساسنامه کنونی دانشگاه آزاد، اصلاح اساسنامه را امری لازم برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه اصلاح اساسنامه موجود امری ضروری است، رسیدگی به تخلفات در زمینه عمل نشدن به اساسنامه موجود نیز نباید فراموش شود. وی گفت: از روشنترین تخلفات صورت گرفته، بحث ریاست غیرقانونی آقای جاسبی بر دانشگاه آزاد است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در صورت وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرد اجازه ریاست پیدا می کند. درحالی که در هیچ یک از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ مصوبه و اجازه ای مبنی بر ریاست آقای جاسبی بر دانشگاه آزاد چه در دولت فعلی و چه در دولت های قبلی، بر طبق اساسنامه دانشگاه آزاد وجود ندارد. به طور کلی در دانشگاه آزاد شاهد نوعی عدم تمکین در برابر قانون هستیم که این قضیه متکی بر حمایت هایی است که به طور غیرقانونی از ریاست دانشگاه صورت می گیرد. عضو شورای عمومی تحکیم وحدت در ادامه اظهاراتش درمورد حمایت های غیرقانونی از ریاست دانشگاه آزاد گفت: افرادی در طی سالهای گذشته در مقام شکایت از ریاست دانشگاه آزاد برآمدند اما در نهایت با کمال تعجب جای متهم و شاکی عوض شد که بارزترین نمونه آن موضوع شکایت آقای سلیمی نمین است. وی اظهار امیدواری کرد: با وجود تغییراتی که در ساختار قوه قضاییه صورت گرفته است، همانگونه که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند مبنای عدالت رعایت شود و ارتباطات سیاسی مانع از محاکمه افراد خطاکار نشود. سمیه چیتی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز در این خصوص اظهار داشت: باتوجه به اینکه در تمام این سالها هیچگونه نظارتی بر عملکرد مدیریت دانشگاه آزاد وجود نداشته است، اصلاح اساسنامه راهی است تا چارچوبی بر نحوه عملکرد ریاست دانشگاه آزاد وضع گردد.
- وقف اموال دولتی
چیتی در ادامه درمورد وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: باید تبیین شود که وقف بیت المال اصولاً چه جایگاهی دارد. شرایط باید به گونه ای باشد که جلوی تخلفات مالی گرفته شود نه اینکه راهی باز شود تا اموال دانشگاه به اسم وقف به جیب رؤسای دانشگاه ریخته شود. ستاریان، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز دراین باره گفت: به عقیده بنده مطرح کردن چنین بحثی بیشتر جنبه طنزگونه دارد مثلاً شما درنظر بگیرید، وزیر کشور بخواهد ساختمان وزارت کشور را وقف کند، مسئله کلاً بی مبنا و خنده دار است. اصولاً وقتی که مالکیت فردی نباشد، وقف موضوعیت نمی یابد. به نظر می رسد مقصود از طرح چنین مباحثی، شلوغ کردن فضای جامعه برای عدم ورود به برخی تخلفات مالی دانشگاه آزاد میباشد. خضریان در ادامه گفت: وقف اموال دانشگاه آزاد موضوعی فرعی است که درپی مطرح شدن اصلاح اساسنامه پیش آمد تا فضا را برای رسیدگی صحیح و شفاف به این موضوع برهم زنند.
- لشگرکشی برای انتخابات
علیرضا خضریان درمورد عملکرد رؤسای دانشگاه آزاد درمورد انتخابات گفت: بنده اعتقاد دارم دانشگاه آزاد به عنوان یک جایگاه علمی می بایست زمینه فعالیت تمام جریانهایی را که به صورت قانونمند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت می پردازند را فراهم کند. اما متأسفانه ما شاهدیم که جریانهای سیاسی مخالف نظام که در دانشگاههای دولتی زمینه فعالیت ندارند، از ظرفیت دانشگاه آزاد سوءاستفاده می کنند و ما شاهد عدم برخورد با این فعالیت ها هستیم. شواهد نشان می دهد که در برخی تجمعات پس از انتخابات امسال که از طرف جریان اپوزسیون طراحی شده بود، بدنه ای از دانشگاه آزاد نیز حضور داشتند.
- بی قانونی و فساد
ستاریان درمورد مفاسد موجود در دانشگاه آزاد گفت: کارهایی در زمینه رسیدگی به مفاسد موجود در دانشگاه آزاد صورت گرفته است. از جمله گزارش آقای کاتوزیان درمورد مفاسد موجود در دانشگاه که متأسفانه حتی به ایشان اجازه داده نشد که مطلب خود را از پشت تریبون مجلس بخواند. خضریان هم گفت: یک اصل مدیریتی می گوید: وقتی نظارت بر سیستم مدیریتی وجود نداشته باشد فساد برانگیز می شود. درمورد دانشگاه آزاد نیز به نظر می رسد که عدم نظارت فساد برانگیز شده است.
- برندگی تیغ حذف برای منتقدین
چیتی، ستاریان و خضریان درمورد میزان آزادی عملکرد تشکل های دانشجویی در دانشگاه آزاد تصریح کردند: ریاست دانشگاه به هیچوجه تحمل نقد دانشجو نسبت به خود را ندارد و برطبق سابقه اگر جلسه یا تریبون آزاد در جهت نقد عملکردشان تشکیل می شد، شرکت نمی کردند. نمونه بارز این عدم تحمل، برخورد با تشکل دانشجویی سادا (سازمان دانشجویی دانشگاه آزاد) بود که به دلیل نقد نماینده این تشکل از رؤسای دانشگاه آزاد در حضور مقام معظم رهبری، دفتر اتحادیه تعطیل و پلمب گردید و دفترشان تحویل مسئولان دانشگاه شد.


    

 

نظر شما