موضوع : نمایه مطبوعات | کیهان

آمارهای هشداردهنده وزارت نفت 3 برابر دنیا انرژی مصرف می کنیم

روزنامه کیهان چهارشنبه 2 دی 1388- شماره 19542

 

هفتمین همایش ملی انرژی با محوریت تبیین نقش انرژی در توسعه پایدار کشور، کاربردی و اجرایی کردن سیاستهای انرژی در مرکز همایشهای صداوسیما آغاز به کار کرد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ایران دومین دارنده ذخایر نفت خام جهان است، گفت: در سالهای اخیر برای جبران کمبودهای ترازهای انرژی کشور به واردات یا کاهش صادرات برخی از حاملهای انرژی و فرآورده های نفتی مجبور شده ایم.
حمدالله محمدنژاد معاون فناوری و مهندسی وزارت نفت در مراسم آغاز به کار هفتمین همایش ملی انرژی پیام سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت را قرائت کرد.
وزیر نفت در این پیام با بیان اینکه امروز انرژی در کنار سرمایه و نیروی انسانی یکی از عوامل اصلی تولید در دنیا است، گفت: در ایران نیز انرژی نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور ایفا می کند و از این رو تدوین استراتژی و سیاستهای مناسب با در نظر گرفتن معیارهای پیش رو و تدوین برنامه های متناسب با آن با هدف استفاده و تخصیص بهینه انرژی ضروری به نظر می رسد.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع انرژی در کشور، اظهار داشت: در سالهای اخیر متاسفانه به علت تغییر شرایط محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این طرح به طور کامل اجرا نشده است.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون سبد انرژی کشور از منابعی همچون نفت، گاز، زغال سنگ و انرژیهای نو همچون برق آبی، بادی، خورشیدی و سوختهای سنتی تشکیل شده است، تصریح کرد: هم اکنون ایران از نظر ذخایر نفت در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سهم عرضه نفت کشور با وجود 137 میلیارد بشکه ذخایر قابل اتصال حدود 50 درصد و سهم گاز طبیعی با ذخیره 29 تریلیون مترمکعبی حدود 49 درصد و در مجموع بیش از 99 درصد از کل انرژی اولیه کشور را تشکیل می دهد، بیان کرد: اما در عرصه انرژی سهم انرژی های اولیه و نو چندان قابل ملاحظه نبوده است.
در بخشی از پیام وزیر نفت آمده است: رشد عرضه حامل های انرژی اولیه در ایران در سال های اخیر بین شش تا هشت درصد بوده در حالی که رشد اقتصادی کشور در این دوره بین 5/5 تا 5/6 درصد گزارش شده است و به عبارتی دیگر میزان رشد عرضه انرژی بیش از رشد اقتصادی بوده و این به مفهوم بهره وری نادرست بخش های مصرف کننده انرژی در کشور است.
میرکاظمی با استناد به همین آمار ایران را یکی از کشورهای پرمصرف انرژی در سطح جهان اعلام کرده است.
به گفته وزیر نفت براساس آمارهای جهانی در سال 2008 مصرف اولیه حامل های انرژی در سطح جهان درمورد نفت 78/34 درصد، زغال سنگ 25/29 درصد، گاز 14/24 درصد و بقیه مربوط به سایر حامل های انرژی شامل هسته ای، برق آبی و انرژی های تجدیدپذیر بوده است. در حالی که این ترکیب در مورد کشور ما بترتیب نفت
4/43درصد، گاز 1/55درصد و بقیه حامل های انرژی
55/1درصد می باشد که این نشانگر اتکای مصرف انرژی در ایران به نفت و گاز است.
به گفته وزیرنفت، ترکیب مصرف نهایی حامل های انرژی در تراز هیدروکربوری در ایران در سال 1387 بترتیب نفت (فرآورده ها، مایعات و میعانات) 83/45درصد، گاز (سبک و غنی) 45 درصد و بقیه حامل های انرژی 17/9درصد بوده است.
در پیام وزیر نفت به این همایش تاکید شده رشد متوسط عرضه انرژی اولیه و مصرف نهایی آن در جهان در سال 2006 بترتیب 68/2 و 18/2 بوده اما در ایران این رقم 16/5 و 34/7 درصد بوده، هرچند در سال 87 رشد مصرف انرژی 8/5 درصد و رشد عرضه اولیه آن 15/6 درصد گزارش شده است.
در این پیام کمبود حاصل از رشد مصرف انرژی در ایران از محل کاهش صادرات و افزایش واردات حامل های انرژی تامین شده و صرفه جویی، اعمال مدیریت مصرف و عملیات بهینه سازی در مصرف نهایی نقش چندانی در این زمینه نداشته است.
میرکاظمی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: میزان مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید در ایران در مقایسه با سایر کشورها از جمله ترکیه و عربستان و همچنین رقم متوسط جهانی آن بسیار بالاتر است و آمارهای رسمی کشور نشان از آن دارد که مصرف انرژی از سال 1377 بتدریج بطور متوسط سالانه 06/1درصد افزایش یافته است. بنابراین گزارش: معاون وزیر نفت از اتلاف نزدیک به 20درصدی در شبکه برق ایران خبر داد و گفت: با وجود توسعه نیروگاه های زغال سنگی در دنیا، ایران حتی یک نیروگاه زغال سنگی هم ندارد.
حمدالله محمدنژاد همایش ملی انرژی در تهران با بیان اینکه هم اکنون پارس جنوبی با در اختیار داشتن حدود 14 تریلیون مترمکعب گاز یکی از بزرگترین مراکز مشترک هیدورکربنیک منطقه است، گفت: برای راه اندازی 7 فاز این میدان مشترک به 3 تا 5/3میلیارددلار سرمایه نیاز است که جذب این سرمایه در شرایط فعلی با دشواریهای زیادی همراه است.
وی با اشاره به کمبودهای ایجاد شده در تامین گاز مورد نیاز مشترکان از سال 85 تا پایان سال گذشته، تصریح کرد: به طور متوسط در سه سال گذشته حدود 70 میلیارد دلار یارانه انرژی برای کمبود کسری گاز تخصیص یافته و برای تامین گاز نیروگاهها مجبور به واردات گازوئیل از خارج از کشور شدیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر گازوئیل ارزان و رایگان توسط وزارت نفت به نیروگاه ها تحویل داده می شود، تصریح کرد: سال 84 حدود 140 میلیارد مترمکعب گاز در کشور عرضه و توزیع شد و این در حالی است که هم اکنون با سرمایه گذاری 3تا 5/3 میلیارددلاری هر فاز پارس جنوبی سالانه می تواند 9 میلیاردمترمکعب تولید کند.
معاون فناوری و مهندسی وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 درصد گاز مصرفی کشور در بخش خانگی یا تجاری و 15درصد آن در صنایع مصرف می شود، بیان کرد: نیروگاه های برق نیز یکی از مصرف کنندگان عمده انرژی در کشور بوده به طوری که سال 86 در این بخش 315 میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در واحدهای نیروگاهی مصرف شده است.
محمدنژاد در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون متوسط بازده نیروگاه های کشور حدود 34 درصد است، تبیین کرد: اگر بتوانیم راندمان نیروگاهها را به 40 درصد افزایش دهیم، سالانه حدود 47 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه جویی حاصل می شود.
وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری 8/2 میلیارد دلاری برای افزایش راندمان نیروگاههای برق، اظهار داشت: اگر متوسط قیمت نفت خام را حدود 73 تا 74 دلار در نظر بگیریم سالانه حدود 3/3 میلیارد دلار صرفه جویی در این بخش حاصل می شود.
وی با اشاره به تعریف طرح سی اچ پی در شرکت نفت برای بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای نیروگاهی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی اتلاف بالای انرژی در شبکه سراسری برق کشور است.
محمدنژاد افزود: هم اکنون نزدیک به 20 درصد اتلاف انرژی در شبکه برق کشور وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل آن طولانی بودن انتقال برق از مبادی تولید به مبادی مصرف است.


    

نظر شما